Spajdermenovih 60 godina – Zašto se uvek razlikovao od drugih superheroja?

Spajdermen je svakako najpopularniji i najprepoznatljiviji superheroj pop kulture, koji je već punih šest decenija oslonac Marvel Comics-a.

Spajdermenovih 60 godina - Zašto se uvek razlikovao od drugih superheroja?

Sten Li i Stiv Ditko pustili su Spajdermena u svet 5. juna 1962. godine u Amazing Fantasy #15. Spajdermen se radikalno razlikovao od superherojskih struktura iz stripova 50-ih. 

On je bio tinejdžer, ali nije bio postavljen u status pomoćnika starijeg, iskusnijeg heroja, već je on sam bio glavni superheroj. Pri prvom pojavljivanju upoznajemo Pitera Parkera, briljantnog i inteligentnog, ali socijalno nesnađenog tinejdžera. Sudbonosni ugriz radioaktivnog pauka na času atomske nauke donosi Piteru supermoći poput povećane snage, brzine, agilnosti, sposobnosti da ispaljuje paukovu mrežu iz ruku i hoda po zidovima, ali i paukovo čulo koje ga upozorava na približavanje nečeg opasnog. 

Pored toga što poseduje supermoći netipične za njegovu eru, heroji sa sposobnostima sličnim insektima bili su relativno retki u ranim 1960-im. Spajdermen takođe odstupa od pozadine tipične za druge likove iz sveta superheroja. Umesto da potiče sa druge planete Supermen, nasledi milione poput Betmena ili ima božanske prednosti Čudesne Žene, Spajdermen je u suštini običan momak, čiji alter ego živi normalnim životom, pre i nakon stekne svoje izvanredne sposobnosti.

Sten Li ga je opisao kao „siroče koje je živelo sa stricem i strinom, pomalo štreber, gubitnik u školi željan romanse i tip koji je stalno brinuo o činjenici da njegova porodica jedva ima dovoljno novca za život. Osim svoje supermoći, on je suštinski bio dete sa teškom sudbinom. Imao bi napade alergije kada bi se borio sa zlikovcima, mučili bi ga urasli nokti, akne, peludna groznica i bilo šta drugo što je Li mogao da zamisli. Međutim, Lijev izdavač Martin Gudman u početku nije bio prijemčiv za ideju da tinejdžerski superheroj bude u centru pažnje, niti je želeo da prihvati Spajdermenove neuroze, neuzvraćene ljubavi i hronične brige oko novca. Gudman je takođe mislio da će publiku odbiti motiv pauka. Na sreću, Lijevi instinkti su prevladali, a Spajdermen je zabeležio trajan uspeh. 

Lijeva formula pisanja superheroja je bila ta da ih prikaže sa manama običnih ljudi, a to je ono što je činilo Marvelove stripove toliko prijemčive. Fantastična Četvorka je bila disfunkcionalna porodica, Ajron Men je bio alkoholičar, Vulverin je patio od post-traumatskih poremećaja, dok su ljudi najviše mogli da se povežu sa Spajdermenom, zato što je naprosto bio gubitnik. 

Od početka, ponašanje Spajdermena značajno odstupa i od preovlađujućih superherojskih normi. Umesto da svoje nadljudske darove nesebično posveti borbi protiv kriminala ili opštem poboljšanju čovečanstva, novoosposobljeni Spajdermen unovčava svoje talente tako što postaje televizijska slavna ličnost. Nakon svog prvog nastupa pred kamerama, odbija da se potrudi da spreči pljačkaša da ukrade novac sa blagajne televizijske stanice. Tokom dana koji slede, Spajdermenova slava raste, iako Piter Parker mudro skriva svoj identitet. Ali njegov svet se naglo ruši nekoliko dana kasnije kada provalnik ubije njegovog strica, Bena Parkera. Ožalošćeni Spajdermen prati ubicu strica Bena, jureći tako njegovog prvog zločinca, samo da bi došao do užasnog otkrića da je ubica isti onaj pljačkaš kome je dozvolio da pobegne iz televizijskog studija. Shvativši da je i sam na neki način odgovoran za smrt strica Bena, debitantska priča o Spajdermenu završava se mračnim krajem koji trajno postavlja moralni ton serije i donosi jedan od najpoznatijih stripovskih citata: ,,sa velikom moći, mora doći i velika odgovornost!“

Pročitajte: Luke Cage – Kako je Marvelov kultni afroamerički superheroj stupio na scenu?

Ova pilot epizoda u Amazing Fantasy #15 ubrzo je dovela redovnog serijala The Amazing Spider-Man, koji sa objavljivanjem počinje u martu 1963. godine, a Spajdermen postaje deo Marvelovog stripovskog univerzuma u kome se dalje razvija i ima interakcije sa likovima poput Fantastične Četvorke, Derdevilom i Hulkom. Uprkos tome, u stripovima o Spajdermenu se ubrzo razvijaju razni živopisni likovi poput Meri Džejn, Dž. Džonasa Džejmsona, izdavala novina Dejli Bjugl, Gven Stejsi, Fleša Tompsona i Harija Ozborna. U serijalu se razvijaju i još živopisniji negativci poput Misterija, Škorpiona, Kameleona, Sendmena, Doktora Oktopusa, Lešinara, lovca Krejvena, Elektra i Zelenog Goblina. Ono u čemu je Spajdermen bio sličan superherojima iz tog vremena je to što se Piter Parker iz sve snage trudio da sakrije svoj superherojski život od svih sebi bliskih ljudi i uglavnom je uspevao u tome. 

Piterov život je uvek bio u ruševinama. Maltretiraju ga u školi, maltretiraju ga na poslu, odbacuje ga ljubav njegovog života. Društveno je izolovan. Ako on nekako uspe da zavede devojku, ona ne sme i ne može znati njegovu tajnu. A ako slučajno sazna, verovatno će umreti. Njegov jedini živi član porodice, tetka Mej, je starija, ranjiva žena koju takođe treba zaštititi od njegove stvarnosti. Njegova uloga superheroja nije ništa drugo do teret koji ga sakati, udaljava od društva, zahtevajući da svoje voljene uvek izneveri ili ih odgurne radi njihove bezbednosti. Gleda kako ga demonizuju same novine za koje radi, dok zna da je on jedini razlog zašto grad nije raskomadao neki superzlikovac. 

To je suprotno od ispunjenja želja, suprotno od onoga što bi superherojstvo trebalo da bude. Pa ipak, Piter Parker ne može da odustane, jer je u duši dobar momak. Njegova dobrota znači mnogo više od Supermenovog simbola nade ili patriotizma Kapetana Amerike, jer Spajdermen zapravo plaća skupu cenu za to.

Parker je od samog početka opterećen hroničnim ličnim i finansijskim poteškoćama, kao što je potreba da zaradi dovoljno novca da plati medicinske račune svoje bolesne strine Mej. Dugi niz godina, Piter Parker je zarađivao novac koji mu je bio potreban da održi tetku u životu prodajući fotografije sebe u akciji kao Spajdermena Džonasu Džejmsonu, uredniku Dejli Bjugla. Uprkos nebrojenim svakodnevnim problemima sa kojima se Parker suočava, on generalno pristupa životu i borbi protiv kriminala sa optimističnim stavom i pronicljivim smislom za humor koji se često manifestuje kao mudrovanja i bacanje fora usred bitke sa negativcima.

Spajdermenovi stripovi su razbili mnogo tabua. Gven Stejsi je ubijena i to je bio težak momenat za Spajdermena i njegovu publiku, ali je isto tako bio hrabra odluka da se ubije redovan lik iz serijala koji je tu od početka, što do tada u stripovima nije bio običaj. Još jedan dugogodišnji superherojski tabu je razbijen kada se u izdanjima #96-98 iz 1966. godine desilo da Zeleni Goblin i Spajdermen, superheroj i negativac, saznaju prave identitete jedan drugoga, što je otvorilo novi teren i pisanju narednih epizoda serijala. Spajdermen je bio ispred svog vremena kada se u epizodama ovog stripa govorilo o ilegalnoj upotrebi droga sa naglaskom da droge više nisu problem samo geta, već svih stanovnika Njujorka. 

Ostavite strip komentar

avatar
  Subscribe  
Notify of