Kako su Džek Kirbi i Sten Li spasili Marvel Comics

0

Nakon zlatnog doba stripova za vreme drugog svetskog rata, fenomen superheroja našao se pred kolapsom. Svi superherojski serijali bili su otkazivani i ugašeni, dok se superherojski strip na lestvici kulture nalazio jedan stepenik iznad pornografskog stripa.

kirbi i sten li stripblog

Sveto trojstvo DC izdavačke kuće: Superman, Batman i Wonder Woman, jedini su mogli da opstanu kao serijali i zadrže fanove superherojskog žanra.

Za to vreme Marvel (tada još pod nazivom Atlas Comics) se bavio kako i sam Sten Li u jednom intervjuu iz 1988. navodi, stripovima koji su jeftini, brzi i prolazni. Ti stripovi su pratili televizijske trendove u vidu vesterna, horora pa čak i ratnih drama. Kompanija je tokom 50-ih bila na ivici bankrota. Za to vreme DC je revitalizovao svoje superheroje vraćajući u igru Flash-a, Green Lantern-a, Hawkman-a i Atom-a, da bi u martu 1960. te, i ostale najpopularnije heroje ubacili u jedan tim Justice League of America. Srebrno doba ovog stripovskog žanra je počelo.

Sa svojih 39. godina Sten Li je poželeo da napusti Atlas Comics. Li se nije slagao sa politikom prema stripovima koju je tada vodio Martin Gudmen, čovek na čelu Atlas Comics-a.

,,Martin Gudmen je bio sjajan lik i dobar izdavač, ali ja nisam baš voleo ono što sam morao da radim. On je mislio da su stripovi samo za decu i glupe odrasle. I to je bilo dobro, ja sam radio, stripovi su dobro prolazili, imao sam siguran posao, ali nije bilo zadovoljavajuće. Hteo sam to da odem i probam nešto drugo.’’

Pročitajte: Preminuo Sten Li: Spajdermen, Ajron Men, Tor… ostali bez svog tvorca

Nakon uspeha JLA na samom startu izdavanja, Gudmen je došao na ideju da i oni izdaju svoju sopstvenu grupu superheroja. Sten Li nije bio siguran u vezi ovoga, ali ga je njegova supruga Džoan ubedila da ostane i uradi taj jedan strip kako on želi, jer i ako ne bude uspeha, svakako može napustiti Atlas Comics kao što je planirao.

Za to vreme, Džek Kirbi je dao otkaz u DC-u zbog kreativnog neslaganja i vratio se u kompaniju gde je već ostavio trag kao jedan od kreatora Kapetana Amerike, Atlas Comics. Kirbi i Li udružili su snage kako bi stvorili novi tim superheroja koji će spasiti kompaniju od propadanja. Inspiracija je došla sa nekoliko strana. Nije im bila namera da njihovi heroji nose nacionalne i motivacione poruke kao što su to radili članovi Justice League-a. Ugledali su se na tada popularne naučno fantastične stripove i stripove o čudovištima. Sklopljen je tim superheroja od četiri člana danas svima poznat kao Fantastic four, izdavačke kuće sa novim imenom, Marvel Comics. Lijevo iskustvo u radu na horor stripovima je ovde dobro došlo u postavljanju sveta u kome se nalazi Fantastična četvorka. Sa druge strane Kirbijev rad za DC je takođe uzeo maha u radu na novoj grupi heroja. Kirbi je već radio sličan projekat poznat kao ,,Challengers of unknown’’. Radi se o grupi od četiri avanturistička prijatelja, koji nakon što prežive avionsku nesreću, počinju da isražuju misterije i nepoznanice sveta. Fantastična četvorka kreće sličnim putem. Nakon avionske nesreće, članovi Fantastične četvorke dobijaju supermoći koje koriste u istraživanju nepoznatog univerzuma.

Ono što je Fantastičnu četvrorku izdvojilo u svetu superheroja bio je drugačiji pristup Lija i Kirbija. Za razliku od DC-ijevih Supermena, Čudesne žene ili Akvamena, Fantastična četvorka nije predstavljena kao tim heroja sa božanskih sposobnosima, već kao četvoro običnih ljudi, kojima su supermoći kletva koliko i blagoslov. Najbolji primer ovoga je Ben Grim tzv. The Thing, gde je prikazano kako njegove moći utiču na njegov privatni život i koliko frustrirajuće to može biti. Na taj način Li i Kirbi su hteli da promene pravilo da su stripovi namenjeni deci i da za superheroje mogu da se zainteresuju odrasli i da se povežu sa njima. Fantastična četvorka se ne oseća niti ponaša kao dotadašnji arhitip heroja u tradicionalnom smislu. Nisu imali duple identitete niti popularne kostime. Za razliku od Betmena ili Spajdermena koji u njihovoj priči dožive tragediju koja im kasnije odredi put, Fantastična četvorka je nakon avionske nesreće i moći koje su im date, ostala ista. Oni su porodica od krvi i mesa koja balansira između toga da budu heroji i porodica istovremeno. Kako ih Sten Li opisuje: ,,Oni su heroji koji možete biti, a ne heroji koji bi želeli da budete’’.

Pročitajte: Sten Li i prvi ,,Cameo” za DC (VIDEO)

Takođe bitan značaj u inspiraciji došao je od dešavanja iz stvarnog sveta. Šezdesete su bile bogate raznim društvenim i političkim dešavanjima koji su uspešno implenetirani u stripove. Marvel je uspešno implenetirao realizam u karakterizaciju svojih likova i narativ, i to je ostala politika kojom su se vodili u budućnosti, politika čiji su začetnici bili Sten Li i Džek Kirbi.

Fantastična četvorka i uspeh koji je donela bio je vetar u leđa, te je serijal postao ,,mesto rođenja’’ novih superheroja kao što su Black panther i Inhumans. Serijal je iskorišćen čak i da se ispromoviše novi Spiderman serijal. Usledili su Hulk, Thor, Iron man, Ant-man, X-men, Daredevil i drugi popularni heroji koji su od Marvel Comics-a načinili gigant kakav je danas. A sve je počelo Fantastičnom četvorkom.

Autor: Milidar Švonja

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x