Kako je stvarno nastao Spajdermen

0

Postoji nekoliko verzija priča o tome kako je nastao Spajdermen i šta je inspirisalo Stena Lija kada je stvarao najpopularnijeg Marvelovog superheroja.

Kako je stvarno nastao Spajdermen

Kako je stvoren Spajdermen i odakle je došla inspiracija? To je definitivno najčešće pitanje koje se godinama postavljalo Stanu Liju!

Verzija Stena Lija

Sten Li je tvorac Marvelovog univerzuma. Velike zasluge nesumnjivo pripadaju mnogim strip crtačima, kao i najbližim saradnicima, poput Džeka Kirbija, Stiva Ditka i Volija Vuda, koji su početkom šezdesetih godina dvadesetog veka doveli do uspeha novu grupu superheroja sa supermoćima i slabostima običnih ljudi, više ne monolitnih i nepobedivih, već krhkih i mučnih, nesigurnih i problematičnih superheroja, likova za koje je skovan moto „superheroji sa superproblemima“. stvarno stvarno stvarno

Dakle, vraćajući se na prvobitno pitanje, uvek nasmejani Sten je odgovorio dajući svoju verziju činjenica o nastanku Spajdermena, onu koja se vremenom nametnula kao zvanična verzija kuće Marvel.

Godine 1961. glavni čovek Marvela Martin Gudman je zamolio Lija da stvori nove superheroje kako bi bili konkurentniji u trci protiv DC-a. Nakon Fantastične četvorke, Hulka i Ant-Mana, došao je red na Spajdermena. Jednog dana u svojoj kancelariji, Sten je primetio bubu kako hoda uz zid. Ovo ga je podsetilo na njegovog omiljenog tinejdžerskog heroja, heroja pulp časopisa iz 1930-ih i 1940-ih: The Spider, gospodar ljudi. Zatim je Gudmanu izneo svoju ideju da stvori superheroja inspirisanog paukom. Kompleksnog tinejdžera, ni previše zgodan, ni šarmantan, ni previše mišićav. Ukratko, gubitnik. Gudman je tvrdio da ljudi ne vole paukove i da taj lik ne bi imao budućnost. Li je uzvratio govoreći o svom entuzijazmu za The Spider-a, heroja Stenovog detinjstva. Njegov Spajdermen bi bio savremeni heroj. Da bi bili sigurni, prva priča o Spajdermenu je objavljena u poslednjem broju serijala Amazing Fantasy, koji je bio pri gašenju. stvarno stvarno stvarno

Crtež je poveren Kirbiju, iskusnijem od bilo koga sa superherojima. Međutim, Kirbi je, po svom običaju, prikazao Spajdermena sa previše energičnim i harizmatičnim karakteristikama, tako daleko od beleški koje je diktirao Sten Li. Sten je ponovo pokušao eksperiment sa Stivom Ditkom, koji je dizajnirao Spajdermena najbolje interpretirajući njegovu originalnu ideju. Priča je zatim objavljena u Amazing Fantasy #15 (avgust 1962. godine) i doživela je dobar uspeh u javnosti, toliko da je Gudman posvetio serijal Spajdermenu, The Amazing Spider-Man, koji je napisao Li, a nacrtao Ditko. Ostalo je istorija. stvarno stvarno

Kako je stvarno nastao Spajdermen

Sada da vidimo kako je Spajdermen zaista nastao, zahvaljujući pedantnoj istorijskoj rekonstrukciji zasnovanoj na nepobitnim činjenicama i intervjuima koje su dali protagonisti tog vremena: menadžeri, urednici, autori i crtači američkog strip izdavaštva 50-ih i 60-ih godina.

Godine 1962, Li je pitao Kirbija da li ima neke neiskorišćene likove u rukama, a Kirbi je predložio Spajdermena (bez crtice), lik koji su 1953. osmislili Džek Olek i Čarls Klarens Bek za Harvey Comics, pod nadzorom Džoa Sajmona, ko-kreatora Kapetana Amerike zajedno sa Kirbijem. Olek, Džoov zet, bio je scenarista dua Sajmon i Kirbi i glavni autor EC Comics-a 1950-ih. Čarls Klarens Bek je, s druge strane, poznat po tome što je 1940. zajedno sa piscem Billom Parkerom crtao i stvarao najprodavaniji ratni strip, Kapetana Marvela.

Vrativši se ideji o stvaranju superheroja koji je preteča Spajdermena, Sajmon je ubrzo promenio ime u Srebrni Pauk (zbog previše naslova koji se završavaju na „men“: Supermen, Betmen, Hawkman, itd.) i predao ga Sidu Džejkobsonu, mladom uredniku Harvey Comics. Ovaj je predložio kritike i promene: predložio je lik sa paukovom moći i sa velikom agilnošću, sposoban da se njiše zahvaljujući paukovoj mreži. Ništa nije bilo od te ideje, ali je 1959. Sajmon prišao Kirbiju u vezi sa stripom koji treba da se uradi za Archie Comics, The Fly, adaptaciju koncepta Srebrnog Pauka. Zatim je Sajmon dao Kirbiju početni dizajn Srebrnog Pauka zajedno sa uredničkim memorandumom Sida Džejkobsona i originalnim logom Spajdermena.

Poreklo The Fly-a prati poreklo Srebrnog Pauka: u oba slučaja protagonista je mlado siroče, Tomi Troj, koji dobija svoje moći zahvaljujući magičnom prstenu koji ga može transformisati u odraslog superheroja. Razlika između njih dvoje je u supermoći. Dok Srebrni Pauk nije imao posebne moći, osim superiorne snage i sposobnosti da pravi velike skokove, The Fly je mogao da se penje uz zidove, da pokaže veliku agilnost i da se razmeće šestim čulom. Takođe, njegov najveći neprijatelj, Spider Spry, imao je mehanički pištolj za ispaljivanje mreže.

Kirbi je očigledno dobro iskoristio Džejkobsonov savet i stvorio lik koji će uskoro poslužiti kao prototip za Marvelovog Spajdermena. Tri godine kasnije, u stvari, Kralj stripova je predložio Srebrnog Pauka Marvelu, ovog puta sa starim imenom Spajdermen. Nacrtao je, tačnije, preradio pet probnih stranica koje su već korišćene za The Fly-a i predao ih Liju. Ova kratka priča je već sadržala neke od osnovnih sastojaka koji će doprineti legendi o Spajdermenu.

Kako se Stiv Ditko priseća u svom članku iz 1990. za časopis The Comics!, „Inicijalna stranica bila je jedina stranica sa Spajdermenom u kostimu i prikazivala je tipičnog Kirbijevog heroja, snažnog i veličanstvenog, sa apstraktnim crtežom na grudima, sličnim kao kod Ant-Mana. Kirbijev dizajniran kostim bio je sličan kostimu Kapetana Amerike, sa otkrivenim ustima i bradom i futrolom u pojasu u kojoj je bio pištolj koji je ispaljivao mrežu. Ostale četiri stranice prikazuju tinejdžera siroče koji živi sa svojim stricem i strinom. Strina je bila ljubazna starica, dok je ujak bio mrzovoljni i strogi penzionisani policijski kapetan, tip sličan generalu Rosu iz Hulka. Komšija njih troje bio je brkati naučnik, koji je nameravao da izvede neku vrstu eksperimenta. Priča se završila tako što je dečak krenuo ka zlokobnoj kući naučnika”. (krajem 70-ih, Džim Šuter, tada glavni urednik Marvela, izjavio je da je pet Kirbijevih stranica još uvek u arhivi izdavača i da je lično ih pogledao).

Priča ima karakteristike slične poreklu drugih Kirbijevih likova kao što su Čip Hardi (strip iz kasnih 50-ih koji nikada nije ugledao svetlost), Private Strong, kreiran zajedno sa Džoom Sajmonom za Archie Comics 1959. i, naravno, The Fly. Li je odobrio lik i dovršio scenario tako što je izmenio nekoliko stvari: jedna od suštinskih modifikacija bila je izmena strica i strine s kojima živi Spajdermen. U priči Zbogom Lindi Braun (Strange Tales #97 iz 1962. godine), koju je kreirao sam Li i sa Stiv Ditkom, pojavili su se prototipovi strine Mej i strica Bena (istih imena!), potonji dobroćudni starac i očinski nastrojen prema Piteru Parkeru, dakle daleko od namćprastog penzionisanog policijskog kapetana, kakvog ga koji je predložio Kirbi. Kada je to urađeno, Li je poverio crteže i pripovedanje Ditku, čiji je stil više odgovarao liku koji je Li imao na umu. „Čvrsti“ Stiv (ovo je nadimak koji mu je dao Li) odmah je primetio, pri prvom čitanju, da je lik previše sličan The Fly-u. Zaista, u prvobitnoj verziji ove priče, Spajdermen je bio tinejdžer siroče sa magičnim prstenom koji je mogao da ga transformiše u odraslog superheroja. Istog porekla kao i The Fly. Li je odmah pozvao Kirbija se objasni sa njim, preradio zaplet i vratio ga Ditku. Ditko je izvršio izmene na pet Kirbijevih stranica. Osmislio je masku koja je u potpunosti prekrivala dečačko lice junaka, „da bi dodao misteriju liku i omogućio čitaocu da zamisli lice Pitera Parkera“. Dakle, on je zamenio pištolj koji ispaljuje mrežu sa mrežo-pucačima na Spajdermenovoj ruci po savetu kolege Erika Stentona, sa kojim je delio studio 1960-ih. Redefinisao je kostim Spajdermena uz to da su bela sočiva na očima su Kirbijeva ideja zasnovana na njegovom liku iz Zlatnog doba, Viziji.

Pročitajte: Sandokan – Nikad završeni strip Huga Prata

Prvo pojašnjenje: Stiv Ditko je, po sopstvenom priznanju, od samog početka bio crtač izabran za Spajdermena, uprkos tome što je Kirbi dao ideju za lik (zapravo, Li je u početku želeo da napiše pilot priču od 11 stranica koju bi nacrtao Kirbi, ali odmah se predomislio s obzirom na tadašnje Kirbijeve obaveze).

Činjenice pokazuju da je Kirbi davao svoj doprinos za svaki novi uređivački projekat, čak i za naslove koje ne bi on crtap. Pamtimo njegov doprinos nastanku i kostimu Iron Mana,naslovnici i početnoj priči za Derdevila, itd. Ranih 1960-ih svi su doprinosili novim ili postojećim serijalima. Nije slučajno što su svi članovi redakcije bili iskusni i svestrani profesionalci. Zahvaljujući njihovoj fleksibilnosti i raznovrsnosti, Li je mogao da delegira celokupno pripovedanje svake priče umetnicima nakon jednostavnog verbalnog izlaganja zapleta. Sten je tada dao svoj suštinski doprinos scenariju priča, dodajući zaplet, ljudski i psihološki aspekt, duboku karakterizacija likova, kontinuitet i snagu dijaloga.

Drugo pojašnjenje: Amazing Fantasy (čije je priče Ditko u potpunosti crtao od broja #7) nije bio završni naslov serijala. Njegovo gašenje, zbog drastičnog smanjenja prodaje, odlučeno je kada je broj #15 već izašao, a broj #16 bio spreman za štampu.

Treće pojašnjenje: Spider-Man je trebalo da bude redovan serijal, a ne obična priča objavljena u serijalu koji se gasi. U Amazing Fantasy #15, Li obećava više priča o Spajdermenu, te i da će biti duže ako se pokažu popularnim u javnosti. Završni naslov Spajdijeve prve epizode najavljuje još jednu priču o liku u sledećem broju. I šta se desilo sa ovom pričom? Jednostavno. Objavljena je u Amazing Spider-Man #1 iz marta 1963. godine, kao prva epizoda broja (taj broj ima dve različite priče o Spajdermenu), zajedno sa još jednom pričom o Spajdermenu protiv Kameleona. Između nastanka ove dve priče prošlo je šest meseci, a razlike su primetne posebno u pogledu pozadine i mastila. Prva priča je trezvena, tipična za standarde Amazing Fantasy. Druga je mračnija i razrađenija.

U prilog tezi o vremenskom razmaku između dve priče stoji niz nepobitnih dokaza, počev od kodova koji ih razlikuju. Iz arhivskih i inventarnih razloga, Marvel je svaku svoju priču potpisivao identifikacionim kodom. Skraćenice su se uglavnom pojavljivale na početnoj stranici, na dnu. Na primer, prva priča o Spajdermenu u Amazing Fantasy #15, iz avgusta 1962. godine, ima inicijale V-789. Prefiks V pokriva godine 1960, 1961 i 1962, počevši od V-1 i progresivno napredujući do V-999. Prva Thorova priča u Journey Into Misteri #83, takođe datirana u avgust 1962, je potpisana V-786, dakle zavedena pre Spajdijeve (pitanje je dana, možda i sati).

Od januara 1963. počinje obeležavanje sa X oznakom koja će pokrivati 1963. i 1964. godinu. Prva priča o Spajdermenu u Amazing Spider-Man #1 (mart 1963), ima oznaku V-816, dakle iz 1962. godine je i van sekvence. Priča je očigledno trebalo da se pojavi u Amazing Fantasy #16, ali je odložena nakon što je serijal ugašen
Još jedan dokaz je crtica između reči Spider i man, koja nije prikazana u Spajdermenu Džoa Sajmona. U prvoj i drugoj priči o Spajdermenu (onoj iz 1962.), Li piše reč Spajdermen i sa i bez crtice. Od priče o Kameleonu pa nadalje (1963), crtica će uvek biti prisutna, da bi se izbegla pravna potraživanja Simona.

Logo Džoa Sajmona za Spajdermena

Ali zašto je Spajdermen morao da čeka sve te mesece pre nego što je dobio sopstveni serijal? Početkom 1960-ih, Marvel je mogao da objavljuje samo osam naslova mesečno zbog ugovora sa rivalskim distributerom DC Comics. Dakle, pre nego što je dodat novi serijal, neki stari je morao da se ugasi. Amazing Fantasy je zamenila Linda Carter, studentska medicinska sestra. Spajdi je stavljen na listu čekanja, čekanje koje je trajalo šest meseci, a za to vreme je sudbina najpoznatijeg heroja Srebrnog doba je opasno visila u vazduhu.

Ovo je, dakle, istinita priča o poreklu mita o Spajdermenu, priča možda manje fascinantna od one koju je ispričao Sten Li, ali jednako zanimljiva i iznenađujuća.

Korišten materijal sa portala Lo Spazio Bianco

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x