100 najuticajnijih stranica američkog stripa, stranice 76-80

0

Nastavljamo da plovimo kroz 90-te kada se strip u Americi drastično menjao.

100 najuticajnijih stranica američkog stripa, stranice 76-80 strip blog

Serijal tekstova o 100 najuticajnijih stranica američkog stripa vam donosimo kako bi malo bolje približili čitateljima sa ovih prostora dešavanja u američkom stripu kroz istoriju. Stranice su odabrane od strane tima profesionalaca, kritičara, novinara i istoričara koje je okupio američki magazin Vulture.

Palestine No. 1 (1992)

Autor: Joe Sacco

Stripovi koji nisu fikcija imaju svoju dugu istoriju u Americi. Pisac i umetnik Joe Sacco bio je prvi koji je koristio nefikcijske stripove kako bi komentarisao trenutne događaje. On je postao fasciniran politikom Bliskog Istoka u jeku prvog Zalivskog rata i frustriralo ga je pristrano izveštavanje o situaciju na okupiranim teritorijama Izraela. Tako je Sacco tamo otišao sam, naoružan sa sketchbook-om, da u obliku stripa izveštava o lokalnim uslovima. U početku je Sacco planirao da napravi više jednostavan putopis, ali dok je prolazio kroz Gazu i Zapadnu obalu, učeći o svakodnevnim borbama običnih ljudi, bio je inspirisan da stvori mnogo ambicioznije delo koje je dramatično kao i svaka fikcija . Evo prve stranice tog stripa, Palestina, koji bi za svoje kompletirano izdanje dobio American Book Award. Sacco je rekao da želi da stvori osećaj „svakog čoveka“ i svakodnevnog života dok je putovao; nema boljeg primera tog pristupa od ove stranice, na kojoj on koristi raspored i slova kako bi evocirao metropolitanski haos egipatske prestonice, koji je posetio na putu za Palestinu. Strip novinarstvo, kao što znamo, verovatno ne bi postojalo bez Sacco-ovih stranica poput ove.

Icon No. 1 (1993)

Pisac: Dwayne McDuffie; Crtač: Mark D. Bright; Mastilo: Michael ‘Mike’ Gustovich; Koloristi: Noelle C. Giddings, Rachelle Menasche, i James T Sherman

Tokom ranih 90-ih godina prodaje stripa je eksplodirala. Činilo se da bi svaka kompanija za izdavanje stripova mogla lansirati i prodati 100.000 primeraka svog prvog broja. Tada je bio primetan nedostatak etnički raznolikih superheroja. Bilo je toliko uočljivo da je grupa stvaralaca stripa odlučila da nešto uradi u vezi s tim. Dwaine McDuffie, Denis Covan, Michael Davis, Derek T. Dingle i Christopher Priest osnovali su 1993. godine Milestone Media, kompaniju stripova posvećenu da publici donese etničku raznolikost superheroja.

Među četiri početna naslova bio je Icon, koji je napisao Dwaine McDuffie, a nacrtao M. D. Bright. Pametna inverzija priče o poreklu Supermena, Icon je bio vanzemaljac koji je sleteo na Zemlju u 19. veku i poprimio oblik prvog čoveka koga je video, a koji je slučajno bio afroamerički rob. Vanzemaljac nije ostario, a vremenom je sakupio malo bogatstvo i postao politički konzervativac. Držao se odsečen od sveta, sve dok ga mladi, liberalni tinejdžer nije izazvao u svojim izolacionističkim pogledima, na kraju ga primoravši da postane superheroj.. Iako je Milestone Media upao u probleme i nestao, ostavio je nasleđe povećane etničke raznolikosti u stripovma, a ova stranica je dokaz njihovog nasleđa.

Understanding Comics (1993)

Autor: Scott McCloud; 

U ovoj knjizi karikaturista McColud istražuje formalne aspekte stripa, njegov istorijski razvoj, osnovni rečnik i načine na koje su ti elementi korišćeni. On izlaže teorijske ideje o stripu kao obliku umetnosti i mediju komunikacije. Zanimljivo je da je knjiga i sama napisana u obliku stripa. McCloud je nadaren, gotovo kompulzivan objašnjavač, a jednostavnost njegovih argumenata čini da se oni zadrže sve do danas. Prava istina u pripovedanju u stripovima dolazi u prostoru između panela, koji ispunjava čitaočev um. Knjiga je uvela nelinearno pripovedanje godinama pre nego što se sam koncept razvio. Ova stranica gde McCloud preslikava stilove različitih stvaralaca duž ose ”stvarnosti”, ”značenja” i ”planova slike” je samo jedna od mnogih ambicioznih stranica u knjizi. 

The Batman Adventures: Mad Love (1993)

Pisci: Paul Dini i Bruce Timm; Olovka: Timm; Koloristi: Rick Taylor i Bruce Timm;

Početkom 1990-ih postojao je neobičan, dihotoman odnos između stripa i animacije. Svet animacije gledao je na stripove superjunaka sa visine. Naravno, tokom godina je bilo dosta superherojskih crtanih filmova, ali oni su retko zapravo prilagođavali priče iz stripova, već su likove koristili u simplističkim novim postavama, poput Justice League koji postaju Super Friends. U međuvremenu, svet stripa gledao je na umetnički stil koji se koristi u većini crtanih filmova sa visine, gledajući ga kao “stvari za decu”. Pisac Paul Dini i pisac / umetnik Bruce Timm promenili su obe strane ove jednačine 1992. godine uvođenjem Batman: The Animated Series.

Bujna, lepo nacrtana zbirka priča, Batman animirani program bio je veliki kritički i komercijalni uspeh. U međuvremenu, Dini i Timm su svoj umetnički stil preneli u svet stripa direktno iz epizode Batman Adventures: Mad Love iz 1994. godine, u kojoj su ispričali priču o poreklu Harley Quinn, masovno popularnog lika i tada i sada, koga su predstavili u animiranoj seriji. Ova stranica pokazala je Timmov sjajan dar za izražajne crte lica, kao i njihov ograničavajući pristup seksualnom sadržaju u priči za decu. Strip je bio veliki uspeh, osvojio je Eisner-ovu nagradu za najbolji singl. Takođe je Timmov stil sličan crtanom filmu postao prihvatljiv za ozbiljne stripovske priče, što je omogućilo čitavoj generaciji umetnika inspirisanih animacijom, poput Darvina Cooka i J. Bonea, da se probiju u svet popularnih stripova.

Hellboy: Seed of Destruction No. 4 (1994)

Pisci: Mike Mignola i John Byrne; Crtač: Mignola; Kolorista: Mark Chiarello; 

Gledajući velike eksperimentalne umetnike u istoriji stripova, oni retko počinju u svom najeksperimentalnijem obliku. Uzmite Mikea Mignola: Iako je uvek bio moderan umetnik, dok je crtao Incredible Hulk i Alpha Flight za Marvel, njegova umetnost je izgledala relativno normalno za to doba. Kako je postajao sve popularniji, počeo je više da eksperimentiše sa stvarima poput forme i dizajna. Jedna od oblasti gde je zaista počeo da blista je upotreba senki u svom radu. Malo je autora stripa ikada imalo toliko crnog mastila na stranici kao Mignola. Nakon nekog vremena shvatio je da ima smisla smisliti sopstveni lik koji bi odgovarao njegovom stilu, a ne pokušavati da u taj stil postavi u uspostavljene Marvelove i DC likove.

Superstar umetnik Arthur Adams regrutovao je Mignolu da se pridruži liniji serijala u vlasništvu stvaralaca kod indie izdavača Dark Horse. Tu jw Mignola osmislio Hellboy-a, herojskog polu-demona koji je istraživao paranormalne pojave, i to je dalo Mignoli dosledne prilike da priča mračne priče pune senki. U prvoj avanturi Hellboy-a, on se suočio sa Grigorijem Rasputinom koji ga je krajem Drugog svetskog rata dovukao na Zemlju. U ovom odličnom primeru upotrebe senke i svetlosti vidimo Hellboy-a okrenut protiv zloglasnog Rusa. Hellboy je na kraju postao sopstvena strip franšiza i inspirisao je tri filma, što ga čini jednim od najuspešnijih stripova u vlasništvu autora. Mignolin duh za visoki kontrast u akciji je od tada inspiracija mnogim umetnicima. 

Najuticajnije stranice američkog stripa 71-75  možete videti OVDE.

Nastavak: 100 najuticajnijih stranica američkog stripa 81-85 vas očekuje naredne nedelje.

Izvor: Vulture

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x