Dilan Dog 666: Novi, stari, ultimativni Dilan

0

“Sve se mora promeniti, kako bi sve ostalo isto.”
Đuzepe Tomazi di Lampeduza

Dilan Dog 666: Novi, stari, ultimativni Dilan

TEKST SADRŽI SPOJLERE VEZANE ZA CIKLUS ‘DILAN DOG 666’

Nakon epiloga ‘meteorskog ciklusa’ Dilan Dog je utonuo u novi metanarativ. Rekioni je krenuo novim biografskim i uređivačkim putem kada je Dilan Dog u pitanju. Novi narativni ciklus pod nazivom ‘Dilan Dog 666’ je prekretnica koja je Dilanu donela najradikalniju transformaciju u poslednjih 35 godina.

Restart, reboot, remake su izrazi koji se najčešće povezuju sa američkim stripom gde je ova navika široko rasprostranjena, ali nije strana ni Italijanima. Dijabolik, Marti Misterija, a sada nakon ‘pada meteora’ i Dilan Dog doživljava praksu ‘ponovnog pokretanja’ i postaje serijal koji menja svoje horizonte.

‘Dilan Dog 666’ je ciklus koji je rasprostranjen od 401. do 406. broja redovnog serijala i uglavnom se bavi ‘novim zamišljanjem’ lika i njegovih prvih epizoda koje je Sklavi napisao pre više od tri decenije, samo u novom ruhu.

Dilan Dog je preživeo mnogo toga. Stvoren daleke 1987. godine kao kiosk izdanje, u vreme kada se kiosk stripovi, pogotovo Bonelijevi, smatraju literaturom za decu i mlade, Dilan je bio lik pun fobija i nesigurnosti koji je sa sobom nosio strepnje i strahove čoveka na pragu novog veka. Serijal je bio revolucionaran jer je eksploatisao horor i mnoga filozofska pitanja, što nije bio slučaj sa tadašnjim kiosk izdanjima i doneo je mnoge nove narativne trendove. Dilan je bio postmoderni anti-heroj.

Kako je Sklaviju ponestajalo inspiracije, usledila je višedecenijska kriza. Dilan Dog je decenijama ostao zarobljen u nizu klišea, prinudnih ponavljanja, recikliranja, manjka originalnosti, uz mnogo nenadahnutih priča i nemoći drugih autora da se približe lestvici kvaliteta koju je Sklavi postavio. ‘Starog momka’ je bilo neophodno strukturalno podmladiti, a to je zadatak koji je na sebe preuzeo Roberto Rekioni.

Rekioni je pokušao da Dilana vrati njegovim temeljima na američki način, da ga vrati na prvobitnu pozornicu rekonstruišući narativni materijal i preoblikujući sve sporedne likove. On pripoveda originalne Sklavijeve epizode sa poznatim likovima, situacijama i mestima, uz neočekivane varijacije i sa drugačijim posledicama. Glavni zadatak je svakako promena i ažuriranje samog Dilana Doga, bez izobličenja osnovnog koncepta lika, kog Rekioni pokušava da vrati u prvobitno zamišljenu ukogu sklavijevskog anti-heroja, ali anti-heroja u 2020-im. Isto tako ima zadatak da privuče nove čitaoce, a bez da potpuno otera i obeshrabri one stare.

Pročitajte: U glavi Šerloka Holmsa – Poprečni presek genijalnog uma 

Rekioni to čini vraćajući Dilana na same Dilanove korene, odnosno Sklavijev roman Delamorte Delamore. Njegov pomoćnik je Njagi, takođe tihi pomoćnik Frančeska Delamortea iz pomenutog romana, umesto Gruča. Dilan je alkoholičar koji još uvek nije krenuo putem iskupljenja koji će ga dovesti do trezvenosti. On nosi dugu bradu i kaput umesto prepoznatljivog sakoa. Ne mrzi tehnologiju, već koristi pametni telefon. Ovaj Dilan je mračniji, ciničniji i razočaraniji lik od njegove tradicionalne verzije: sebičniji, egocentričniji, odvratniji.

Blok se vraća kao šef policije, ali je njegov odnos sa Dilanom još više zaoštren, jer u ovoj stvarnosti oni su i zakonski otac i usvojeni sin. Na sceni ostaju inspektor Karpenter i Ranija, sa kojom je Dilan čak bio u braku. Ksabaras je još uvek živ, može se vratiti kao i obično. Lord Vels nažalost nije… Drugi sporedni likovi kao što su Madam Trelkovski, Kim, Morgana, Kaljostro i pre svega Džon Goust se ne pojavljuju. Konačno, na kraju ciklusa, Dilan se upoznaje sa Gručom i on mu postaje pomoćnik, na mesto tada pokojnog Njagija. Dakle, ciklus ‘Dilan Dog 666’ je kao prepoznatljiva šahovska tabla, osim što su figure ovaj put postavljene malo drugačije.

U principu sve je to miks originalnog sklavijevskog Dilana, prototip, odnosno pra-verzije Dilana iz Delamorte Delamore i modernog Dilana sa Rekionijevim ličnim pečatom. Sve je tu, ubačeno u jedan isti lonac i ostavljeno da se krčka kako bi se sve stopilo u jednu ultimativnu verziju lika.

Ono što smo dobili jeste drugačiji, novi Dilan, koji se kroz ciklus 666 polako preobražava u Dilana kakvog znamo. Najavljen je i drugačiji tempo serijala i promena uređivačke politike koja će doneti duže narativne lukove, koji se više neće ograničavati samo na jedan broj serijala.

Rekioni je kao urednik možda ponudio elemente koji mogu biti korisni u kasnijoj izgradnji novog, modernog Dilana, ali čini mnoge greške kao scenarista. Ovaj ciklus zbog preteranih referenci na ‘starog’ Dilana i Delamorte Delamore ne deluje previše prijateljski prema ‘novim’ čitaocima. Svako ko nije upoznat sa romanom Delamorte Delamore i Sklavijevim originalnim Dilanom rizikuje da izgubi određene elemente zapleta u ovim epizodama.

Takođe ispoljava svoju najveću scenarističku manu, a to je preterana upotreba citata i referenci iz pop kulture. Tim spoljašnjim sugestijama i njihovom preteranom upotrebom on gubi na kvalitetu dijaloga. On uporno koristi tuđe rečenice kako bi stvorio određenu atmosferu i tako samo gubi na originalnosti…

Još jedna Rekionijeva mana je što ne zna da se stopi sa elementima horora, već ih ubacuje više iz uredničke potrebe ili želje da ‘citira’ nešto, nego iz ubeđenja i ne uspeva da zamrači atmosferu na onaj upečatljiv način na koji je to činio Sklavi.

‘Dilan Dog 666’ je na kraju krajeva izuzetno zapažen proizvod, sa svojim vrlinama i manama, ali pati od toga što ne zna ko mu je ciljana publika. Rekioni ne uspeva da u potpunosti ispuni potencijal lika. Neke od promena koje smo videli na Dilanu tokom ovog ciklusa su dobre i nova putanja lika bi mogla biti zanimljiva. Ipak, duga generacijska kriza na serijalu Dilan Dog još uvek nije prevaziđena. Ostaje tračak nade jer Dilan Dog još uvek ima šta da kaže, treba samo naći prave osobe koje će ga naterati da progovori…

Ono što je bez premca kavlitetno u ciklusu ‘Dilan Dog 666’ je crtež i to na svim epizodama. Rekioniju su se na ovom putovanju pridružili velikani poput Korada Roia, Serđa Đerasija, Nikole Marija, Đorđa Pontrelija i Frančeska Dosene. U pitanju je ‘proveren i iskusan’ tim crtača kada je Dilan Dog u pitanju i svaki od njih briljira u ovim epizodama. Tu je naravno i Điđi Kavenago sa svojim maestralnim naslovnicama.

Veseli Četvrtak je pre nego što su objavljene sve redovne mesečne ‘sveskice’ ciklusa ‘Dilan Dog 666’, ove epizode objavio u kapitalnim, kolekcionarskim izdanjima u dva toma, dimenzija 235x315mm sa tvrdim koricama. U izdanju ovih dimenzija crtež gore pomenutih majstora, pogotovo Korada Roia tek izgleda savršeno.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x