“U potrazi za Pticom vremena” – Klasik epske fantastike u stripu
Fantastika je oduvek bila plodno tle za kotrljanje najrazličitijih ideja, neopterećenih teretom stvarnog sveta. U jednom kutku ovog žanra, Le Tandr i Loazel su napravili igralište za svoje maštarije – Akbar, svet iz legendi.
Davne 1975. godine, u magazinu „Imažin“ pojavila se prva verzija priče smeštene na čudni svet Akbara. Loazel je po scenariju Le Tandra napravio prve, crno-bele, table na kojima su se odvijale avanture jednog starog viteza i devojke sa pozamašnim oblinama. Godinama kasnije magazinska priča prerasta u ozbiljniji poduhvat, pa je 1983. počeo rad za „Dargaud“ na prvom albumu „U potrazi za pticom vremena“, a prve table su potpuno prerađene.
Poslednji, četvrti album prvog ciklusa je originalno objavljen 1987. godine, a jedanaest godina kasnije je započet drugi, koji je prikvel na originalnu „Potragu“ i završen je ove godine, sedmim albumom. Planira se i treći ciklus koji bi se direktno nadovezao na originalni ciklus.
Radnja ovog stripa prati grupu junaka, predvođenih mladom devojkom Pelisom i ostarelim, ali još uvek živahnim, vitezom Bragonom, u misiji za spas Akbara, sveta na kome žive. Njih okuplja misteriozna princeza čarobnica Mara i daje im zadatak da joj donesu školjku u koju je u pradavna vremena zatočen zli bog Ramor čiji se čas oslobođenja bliži. Da bi obnovila čini kojima je Ramor zatočen, Mari je potrebna i mitska Ptica Vremena, te ona svojim izaslanicima nalaže i da otkriju njeno prebivalište i donesu je. Družina će prilikom obavljanja ovih zadataka upadati u razne nevolje, sukobljavaće se sa drugim prinčevima čarobnjacima, čudnim stvorenjima, epidemijama, ali će stvarati i neočekivane saveze. Sve u nepokolebljivoj težnji da se spase jedan čudesan svet.
Narativ je formiran gotovo gejmerski. Svaki album je misija za sebe i deluje kao nivo koji treba da se pređe u iščekivanju okršaja sa poslednjim bosom. Pored toga, strip ima izuzetno brz tempo i sve je nabijeno akcijom pa čitalac nema vremena da udahne čudesni Akbar na pravi način, svet koji je kreiran na izuzetno zanimljivim osnovama. Prinčevi i princeze čarobnjaci koji gospodare svojim krajinama, vitezovi, čudne humanoidne rase, maštovito kreirane životinje i predeli. Svega ima na Akbaru, ali je radnja prilično zbrzana, a na nekim mestima i konfuzna i puna nelogičnosti, pa nije dovoljno prostora ostavljeno da se upije okruženje koje fascinira više od svih ostalih elemenata u priči.
Likovi su kreirani na karikaturalan način. Motivi većine su nejasni, a ponašanje im je iritantno, pa ovde nema nekog lika za koga je moguće vezati se simpatijama i brigom za njegovu sudbinu. Takođe, previše je gegova koji se svode na nespretnost pojedinih likova, pa čitalac može da oseti prisustvo Gaše ili Spirua u stripu čiji je žanr primarno epska fantastika.
Pročitajte: “Zlatno doba”: Bajkoviti prikaz srednjevekovne svakodnevice kraljevske porodice
Loazelov crtež je očigledno evoluirao od prvog do četvrtog albuma. U prva dva albuma (ili poglavlja u integralu), linije su dosta grublje, ponegde se čini čak i da je crtež nedovršen, a mogu se primetiti i neka čudna rešenja u kadriranju. Ipak, Loazelov stil je lepršav, dinamičan i svakako mu se mora priznati da zna da istakne žensku senzualnost.
U druga dva albuma linija koju vuče Loazel, postaje dosta jasnija, elegantnija, kao da je ukrotio svoje prste. I u drugim, već pomenutim aspektima, se vidi poboljšanje, naročito u kadriranju. Kolor je, takođe, primetno drugačiji u odnosu na prvu polovinu avanture. Za treći i četvrti album, Loazel je utišao svoju paletu i boje učinio prirodnijim, omogućivši na taj način sopstvenom crtežu da slobodnije diše.
U Srbiji je „U potrazi za Pticom vremena“ objavila Čarobna knjiga u integralnom izdanju kao 21. broj svoje edicije Stari kontinent. Hrvatska Fibra je, u takođe integralnom izdanju, objavila strip Le Tandra i Loazela u sedamdesetoj knjizi edicije Kolorka.
Autor: Nikola Tasković