Pravo vreme, pravo mesto: recenzija prva dva broja stripa „Big Rock Energy“

0

Idu dve babe ulicom. Jedna stenje, a druga kamenje.
– Sokrat, verovatno

Kako najbolje obeležiti 2021. godinu? Neko bi pomenuo maske bačene pored ulične kante, neko Bajdenov mandat u kancelariji (i katastrofalno bežanje iz Avganistana), neko smrt Beti Vajt, neko animiranu seriju „Arcane“, neko ono katastrofalno zajebavanje Vol Strita od strane grupice autističara na Diskordu… I sve je to ok, sve su to jako validne stvari koje treba istaknuti. Ali ja bih pre rekao da ovu godinu najbolje obeležava strip „Big Rock Energy“, i po pojavljivanju i po karakteru. Pre po karakteru.

Ajmo redom. Autor stripa, El Jakk (civilno ime Ilija Jakovljević), je strip pokrenuo na „Instagramu“. Manje od godinu dana kasnije, rešio je da nas počasti sa bezmalo dva štampana izdanja koja sakupljaju dosadašnji materijal izbačen na gorepomenutoj platformi. Oba poglavlja su na engleskom, oba u boji, oba kvalitetno štampana, i oba relativno interesantna štiva za istraživanje.

big rock energy stripblog

Rezimirajmo priču. Na planeti koja izgleda otprilike kao Boško Obradović nakon preko-potrebne kastracije, žive ratnici koji se mlate ne bi li jeli govnoliko kamenje i postajali jači. Ali planeta, da bi spasila samu sebe, stvara novog junaka, odabranog rmpaliju spremnog da spase sve i svja. Taj rmpalija se viče Junkskull (u slobodnom prevodu Skeletestis) i kao stvoren je za ovaj posao.

U prvom broju imamo standardni uvod u priču, gde upoznajemo Skeletestisa i njegove saradnike tokom ostatka priče. Među te saradnike spadaju čovek-kvočka zvani Chikenshit (u slobodnom prevodu Kvočkizmet) koji nakon susreta s glavnim junakom postaje Draggen (u slobodnom prevodu AlaL) i kvočka koja nije čovek a zove se Bgawk (u slobodnom prevodu Onomatopeja Za Zvuk Koji Kokoške I Pevci Povremeno Izbacuju Ne Bi Li Naglasili Vlasniku Farme Ili Fabrike Za Obradu Mesa Da Su Gladni I Da Im Ne Bi Smetalo Da Prezalogaje Koje Zrno). Naravno, dotični saradnici će otpočeti radnju kao negativci, ali kako sudbina i scenario nalažu, na kraju će se zbližiti sa Skeletestisom.

big rock energy stripblog

U istoj sveščici upoznajemo i negativce. Prvi na spisku je robot Fumigatrix 3000 (u slobodnom prevodu Prašinatriks 20 Evra), ali on je tek uvodni protivnik; oni glavni se tek kasnije javljaju kao postavka za buduće priče, a njihovu grupicu sačinjavaju Snatch-Head (u slobodnom prevodu Glav-Ćap), Ouchmaster (u slobodnom prevodu Jaojulja), Woofy (u slobodnom prevodu Avov) i njihov predvodnik, Happy Boi (u slobodnom prevodu Srećko Mladenović). Među dotičnom gospodom, samo Prašinatriks 20 Evra umire, time postavljajući temelje za dalje konflikte, od kojih se jedan već nastavlja u drugom poglavlju.

Drugo poglavlje ide, revolucionarno i nikada pre viđeno, odmah posle prvog. Glavni junaci dolaze u grad gde pretežno žive polukvočkoliki ljudi, ne bi li odmorili malo i prezalogajili koje parče pice. Tri događaja su ključna u ovoj priči:

• Upoznavanje novih likova kao što su Pizzaface (u slobodnom prevodu Čovek Hamburger), Demoniko i Sataniko (imam slobodu da im ne prevodim imena)
  • Ne preterano prijatan san koji Skeletestis ima u jednom trenutku
  • Borba između naših junačina i Glav-Ćapa.

Poglavlje se završava pomalo in medias res, ali nastavak istog svakako možete overiti na El Jakkovom „Instagram“ profilu.

big rock energy stripblog

Zbunjeni? Kako to da vam nisam detaljnije opisao priču? Ovo deluje mnogo suvoparno i naklapano, slažem se. Pa, vrlo je jednostavno. „Big Rock Energy“ je jedan od onih stripova gde namerno ne želim da ga ukrašavam hvalospevima – hoću da ga kupite i pročitate. Cela priča je fenomenalni blend brze američke animacije devedesetih i ranih dvehiljaditih, internet humora, i donekle animanga kulture. Ono što je bitnije jeste činjenica da „Big Rock Energy“ koristi bathos jedno 99 puta bolje od svih modernih blokbastera („Marvel“ pogotovo voli to da koristi, zbog čega se i odomaćio drugačiji naziv, i.e. „Marvel humor“). Humor koji bi iritirao bilo gde drugde je u ovom okruženju i te kako dobrodošao. Ima svega, od vulgarnih fora do referenci i one-linera. Pop-kultura i meme („mimovi“, što bi rekla deca) izviru svuda, oni su krv i duša El Jakkovog stripa. A sve je to tako zato što je autor neusiljeno dotične uvezao u strip, bez preterivanja i bez preklinjanja čitaoca da obrati pažnju.

„Big Rock Energy“ se jako brzo čita. Postavka table u 3*3 šablonu dozvoljava El Jakku da lepo konstruiše priču i da gotovo uvek ima jasan uvod, razradu i zaključak table. Otprilike poput starh „Marvelovih“ stripova gde je jedna jedina stranica bila ispunjena akcijom i pričom do bola. Uz to, rađen je jednobojno, u razilčitim dezenima crvene, te same table em imaju konzistenciju, em atmosferu. A dijalozi su jako prirodni i bez mnogo filozofiranja da ih svako, od 7 do 707, može pročitati.

E sad, i prvo i drugo poglavlje imaju bonus materijal. Ali opet namerno biram da vam ne otkrijem šta je. Kupite.Strip. Ja sam ih oba prelistao najmanje 4 puta, i evo nazire se i peti. A zašto? Pa, zato što je „Big Rock Energy“ savršeno štivo za 2021. godinu. Junaci su sprdnja, negativci su sprdnja, svet svakako propada, ali nam zato humor ne gine. Pa gde ćete lepšu metaforu na svet u 21. veku nego „Big Rock Energy“?! Da, znam da El Jakk nije koristio alegoriju (štaviše, iz prve ruke znam da nije tako nešto ni planirao), ali paralele su tu i sad kad sam ja  pustio tu hipotezu u vazduh, nećete moći da čitate ovo delo a da ne pomislite „da, vidi se da je nastalo 2021. godine“.

A ne da mi je drago da je nastalo, nego ne mogu ni da vam opišem. Ozbiljno, nabavite „Big Rock Energy“. Usladiće vam se čitanje.

Autor: Ivan Veljković

POGLEDAJTE I OVO: