“Shang-Chi” – Marvelova superherojština u zmajevom gnezdu

0

Kada su tokom 70-ih, u jeku popularnosti kung fu fimova i serija, strip autori Steve Englehart i Jim Starlin došli u DC sa idejom o stvaranju strip serijala koji će biti adaptacija tada popularne Kung Fu TV serije, u DC-u nisu bili zainteresovani za njihovu ideju, misleći da će tada trenutna popularnost kung fu filmova brzo ispariti.

“Shang-Chi” - Marvelova superherojština u zmajevom gnezdu

Duo je zatim otišao u Marvel sa idejom o stvaranju originalnog strip serijala koji će se fokusirati na kung fu superheroja, gde su naišli na bolju reakciju na njihovu ideju. Engelhart i Starlin su lika pod imenom Shang-Chi, koji debituje u decembru 1973. godine.

Skoro pet decenija kasnije, Shang-Chi debituje i na velikom platnu i postaje deo velikog Marvelovog filmskog univerzuma. Shang-Chi postaje prvi azijski superheroj unutar Marvelovog filmskog sveta.

Film počinje tako što upoznajemo Shang-Chijevog oca, Xu Wenwu-a, čoveka koji je pre hiljadu godina došao u posed 10 magičnih prstenova, koji su ga obdarili besmtrnošću i neverovatnim moćima. Xu Wenwu je čitav milenijum proveo u konstantnoj potrazi za moći, kontrolisao tokove istorije i uticao na oblikovanje modernog sveta. Stvari su se promenile kada je upoznao Ying Li, majstora kung fua koja potiče iz tajnovite i moćne zajednice Ta Lo i jedini rival koji ga je ikada pobedio. Xu Wenwu se zaljubljuje u Ying Li i odustaje od 10 prstenova, kao i od izgradnje kriminalne imperije širom sveta kako bi se posvetio ženi i svom prvom detetu, Shang-Chiju. Stvari se menjaju kada Ying Li bude ubijena, te se Xu Wenwu vraća svojim prstenovima moći i svojoj kriminalnoj imperiji, dok Shang-Chija obučava da postane majstor borilačkih veština i nemilosrdni ubica, atentator i naslednik. Shang-Chi beži od oca sa svojih 15 godina, te narednu deceniju provodi živeći običan život u San Francisku, promenivši ime u Šon. Ipak, morao je doći dan kada će ga njegova prošlost i njegovo nasleđe stići, te će morati konačno da se obračuna sa svojim ocem.

Film Shang-Chi ima svoj narativni smisao i stoji čvrsto na svojim nogama ne oslanjajući se previše na komplikovanu pozadinu šireg MCU narativa i ne preklapa se sa ostalim Marvelovim filmovima. Film takođe nosi beneficije toga što je Shang-Chi prvi azijski superheroj u franšizi. Gotovo cela glumačka postava je sačinjena od azijskih glumaca, te je čak i reditelj Destin Daniel Cretton azijskog porekla. Samim tim ovaj film se narativno i vizuelno razlikuje od ostatka franšize.

Destin Daniel Cretton se maksmimalno oslanja na bogatu istoriju azijske kinematografije pokušavajući da učini da jedan Marvelov superherojski film bude dobro lokalizovan sa folklorom filmova o borilačkim veštinama preko gangsterskih filmova do romanse, a vrhunac doživljava u bujnom vizuelnom i emotivnom stilu epa, oslanjajući se na lokalne mitove i legende.

Sama postavka Shang-Chija jasno govori da su u Dizniju još malo želeli da porade na diverzitetu i pridobiju azijsku publiku, sa ciljem da Shang-Chi doživi uspeh koji je pre njega zabeležio Black Panther 2018. godine. Iako film deluje narativno i vizuelno samostalno, Shang-Chi je i dalje Marvelov film. To se u najvećoj meri ogleda u momentima kada film prestane da se oslanja na živahni stil kineske kinematografije i vrati nas u CGI pozadinu gde kung fu prestaje da izgleda kao prirodna borilačka veština i postaje kompjuterski generisana superherojska akcija. Srećom, pa je dominantna upotreba CGI-a sačuvana za poslednju masivnu borbu, koja je istovremeno preteran i prelep CGI rolerkoster.

Još jedan uspešan segment koji čini ovaj film pravim Marvelovim, je postavka Shang-Chija kao ključnog dela disfunkcionalne porodice. Recept ‘disfunkcionalne porodice’ je recept na kome se Marvel izgradio kao gigant kada su stripovi u pitanju još kada je Sten Li napisao Fantastičnu Četvorku. Disfunkcionalna porodična dinamika je pokretač i najvažniji faktor ovog filma. Shang-Chi, njegov otac, njegova majka i njegova nepravedno zapostavljena sestra Xialing, svi oni su likovi izmučeni svojom unutrašnjom borbom, i nijedan od njih nije u potpunosti čist pred sobom. Njihove emocije utiču na njihove odnose prateći tako najstariju Marvelovu formulu.

Najupečatljiviji je svakako Shang-Chijev otac, Xu Wenwu. Iako je na početku prikazan kao tiranin star ceo milenijum, željan moči i svetske dominacije, njegov lik je ipak kroz film razvijen drugačije i nošen drugačijim težnjama. Ispod površine globalnog moćnika, Xu Wenwu je zapravo čovek koji je izgubio ljubav svog života i nije sposoban da nastavi dalje bez nje, te je nakon njene smrti stekao novopečenu monstruoznost i želi da uništi sve. Shang-Chi, mora da pronađe način da zaustavi svog oca, ali konstantno biva razapet između dva stila borbe koje praktikuje, između dve životne filozofije koje su mu usadili, jednu njegova pokojna majka, drugu njegov otac. Da bi pobedio svog oca, prema klasičnim Marvelovsim sterotipima, Shang-Chi mora prvo da pronađe sebe kako bi postao pravi superheroj.

Simu Liu je kao Shang-Chi gledljiv, ali ništa preko toga. Ne svojom krivicom, već slabom karakterizacijom lika, čini se da Shang-Chi nosi najmanje slojevitosti u celom filmu. Glumica Awkwafina pruža dopadljiv performansa kao Katy, najbolja prijateljica glavnog junaka koja se obrela u avanturi o kakvoj nije ni sanjala i u filmu ispunjava svoju ulogu kao glavnog pokretača humora i komičnih situacija. Meng’er Zhang kao Xialing, sestra Shang-Chija takođe biva nedovoljno iskorišćena. Njen ženski lik kao da je film proveo na margini čekajući svoj momenat koji je došao tek na samom kraju filma. U Marvelovim filmovima smo nekako navikli da negativac ukrade šou, pa je tako i ovde hongkonški veteran Tony Chiu-Wai Leung u ulozi Shang-Chijevog oca, apsolutno izdominirao film sa svojim šarmom. On je uspeo da otelotvori lika koji je monstruozni tiranin, a istovremeno romantični brižni suprug, slomljen gubitkom svoje najdraže. U filmu se pojavljuje još jedna veteranka akcionih filmova, Michele Yeoh, kao kung fu tetka Shang-Chija, koja je apsolutno prijatna i prikladna pojava u ovakvom filmu.

Shang-Chi je pre svega film vođen zanimljivom pričom i likovima, njihovim emocijama i teškim odlukama. U pitanju je redak primerak iz MCU franšize koji se može odgledati samostalno, bez potrebnog znanja o narativu iz prethodnih filmova. Marvelova četvrta faza je započela, a Shang-Chi je prvi novi lik koji je predstavljen na velikom platnu. Jasno je da Osvetnici, nova ekipa superheroja, vreba iza ćoška, te će biti zanilmijov videti kako će se Shang-Chi uklopiti u buduće MCU projekte i da li će stati rame uz rame sa najvećim Marvelovim superherojima.

Shang-Chi je za Marvel/Dizni, kako je i sam direktor Diznija Bob Chapek rekao, zanimljiv eksperiment, još jedan u nizu u kome Marvel na veliko platno i uz megalomanski budžet baca osrednjeg lika iz svojih stripova i čini ga popularnim. Nakon uspeha filmova Guardians of the Galaxy, ovaj šablon se po drugi put pokazuje kao obećavajuć jer je Shang-Chi zaradio dobre ocene kritike i publike. Za razliku od prethodnog MCU filma, Black Widow, Shang-Chi je bio pušten samo u bioskope, dok će na streaming platforme doći nešto kasnije. Stoga je film sa budžetom koji se procenjuje između $150 i $200 miliona zaradio skoro $225 miliona na domaćem tržištu i $430 miliona u ostalim svetskim bioskopima.