Zašto su u Kanadi spaljivali stripove o Asteriksu, Tintinu i Taličnom?

Stripovi o Asteriksu, Tintinu i Taličnom Tomu kao stripovi namenjeni mladima, optuženi su za propagiranje stereotipa o autohtonom stanovništvu Amerike.

Mnogi od ovih stripova su povučeni iz biblioteka 30-ak škola u Kanadi, a neki su čak i spaljeni. Afera je izazvala burne reakcije u vrhu kanadske vlade.

Slučaj je obišao svet. Radio-Canada u utorak, 7. septembra, objavljuje istragu koja otkriva uništavanje na hiljade knjiga, stripova i dečijih albuma francuskih katoličkih škola u provinciji Ontario u Kanadi, što je izazvalo brojne reakcije širom zemlje i sveta. Radio Canada je predstavio ovu akciju „pročišćavanja plamenom“, koja se dogodila 2019. godine i koju je usvojio školski odbor 30 katoličkih škola u Ontariju na francuskom govornom području, kao „gest pomirenja sa prvim narodima“.

Od Tintina do Asteriksa, preko albuma Taličnog Toma, dela na koja se ovo uništenje odnosilo optužena su da predstavljaju na stereotipni, čak i rasistički način, autohtono stanovništvo (prvi narodi Severne Amerike i njihovi potomci).

Kanada je uronjena u proces konfrontacije sa svojom rasističkom prošlošću i sa kulturnim genocidom koji je praktikovala sa svojim izvornim stanovnicima, a koji uključuje nedavno otkriće ostataka stotine kanadske autohtone dece u bivšoj školskoj rezidenciji u kojoj su starosedeoci bili prisilno internirani skoro 80 ​​godina.

Nije prvi put da se ovi naslovi suočavaju sa optužbama za rasizam. Stripovi Asteriksa, na primer, pretrpeli su modifikacije u predstavljanju crnih likova (smanjujući boju i veličinu njihovih ogromnih crvenih usana) kada su ponovo objavljeni u Sjedinjenim Državama 2020. godine, prema izdavaču Papercutz.

POVEZANO: Rasizam u Belgijskim stripovima

Sa druge strane, „Tintin u Kongu“ je izveden pred sud u Belgiji optužen za rasizam od strane građanina Konga koji je neuspešno zahtevao ograničenja u distribuciji dela. Tužba je odbačena presudom koja isključuje da se sadržaj rada ovog stripa može smatrati „rasističkim“ u kontekstu svog vremena. „Strip nije bio rasistički 1931. (kada je prvi put objavljen), mada može biti u svetlu trenutnog mentaliteta“, objasnio je advokat izdavača.

Sud takođe nije prihvatio da uključi, kako tvrdi tužilac, tekst upozorenja o sadržaju, nešto što je sudskom odlukom ubačeno u ovom posebnom stripu u Ujedinjenom Kraljevstvu. Dodavanje objašnjenja o istorijskom kontekstu jedno je od rešenja koja su pronađena pri čitanju ili gledanju dela koja šokiraju trenutni mentalitet odražavajući stereotipe vremena u kojem su nastala.

Prema Radio-Canada, skoro 200 radova se još uvek procenjuje i stoga im potencijalno preti uništenje, uključujući i druga dela Tintina i Asterika.

Ostavite strip komentar

avatar
  Subscribe  
Notify of