Woke – Srpska realistička serija

Velikan srpskog stripa i vrsni poznavalac popularne kulture Draško Roganović preporučio mi je seriju Woke.

Woke - Srpska realistička serija

Serija Woke nastala je po liku i delu Keitha Knighta, američkog strip autora koji se specijalizovao za satirične karikaturalne stripove. Unikatonost ove serije sadržana je već u prvoj rečenici – „nastala je po LIKU i delu“ jer u njoj Keith Knight kanališe i svoj rad i svoje životno iskustvo.

Keith Knight je osvajač nagrade Harvey i autor stripova The K Chronicles, The Knight Life i (th)ink a u svet televizijske dramaturgije ušao je kada su novine koje su štampale njegove stripove upale u krizu. Niz autobiografskih događaja, kao što je recimo situacija kada ga je zaustavila i pretresala policija zato što im je delovao sumnjivo dok je lepio postere za nastup svog benda, uključio je u sam narativ serije.

Woke je serija o strip umetniku Keefu Knightu koji crta veoma popularan novinski strip Tost i puter. Ubeđen je da afroamerički umetnici ne moraju nužno biti politički angažovani i postiže puno uspeha sa svojim stripom o tostu i maslacu koji je nadomak da bude preuzet od mreže lokalnih novina i brendiran na pakovanjima hleba za pečenje. Međutim, kada doživi brutalni pretres od strane policije, on postaje Woke, što bi u prenesenom znaćenju mogli definisati kao Probuđen ili Osvešćen na temu sistemske represije koju trpe Afroamerikanci. Uprkos tom što je savremena Amerika izuzetno senzibilizoavana na tu temu, Keef ubrzo shvata da se Woke rimuje sa Broke, gubi posao i uči da je borba za ljudska prava zapravo privilegija bogatih a da siromašni na tom putu moraju mnogo da žrtvuju.

Kako mu posle incidenta sa policijom taj Woke instinkt postaje prejak i to ne kao superherojska moć već kao nekakva natprirodna slabost koja ga čini slabijim, on ulazi u jednu potpuno novu životnu fazu u kojoj ga čekaju viralni videi, pokušaji da postane savremeni umetnik i susreti sa političkom korektnošću koja je izgubila meru. Na sve to život mu otežava to što mu mira ne daju oživeli strip crteži a naročito penkalo od kog se ne odvaja ceo život i koje više ne želi da služi za crtanje eskapizma.

Serija je veoma duhovita, čine je polučasovne epizode koje su vrhunski estetizovane i u njih su uneti elementi animacije koji pokazuju manifestacije Keefove psihoze trigerovane incidentom sa policijom.

Dok sam gledao ovu seriju, cela srpska stripska scena doživela je incident kada je napadnuta izložba umetničke grupe Momci u Zemunu. Napad maskiranih vandala u Kapetaniji delovao je kao dosta jednostavna stvar oko koje ne bi trebalo imati dileme. Pa ipak, desilo se nešto mnogo opasnije, rad Momaka je bio diskutovan uporedo sa osudom napada, i počeo je da se stvara utisak kako je crtež Kenjkavca, bebe ubijene sekirom, ipak nešto što je izazvalo reakciju koja se može ako ne pravdati a ono razumeti.

Čini se da je ovakva potpuno neočekivana reakcija dela naše javnosti dovela do Buđenja, sličnog onog koje se zbilo u seriji Woke, i ovaj nemili događaj otvorio je raspravu za koju smo se nadali da je izlišna, ali izgleda da odnos prema slobodi i umetnosti nikada nije sasvim izboren i da se uvek iznova mora obnavljati. Solidarnost velikog dela ljudi iz sveta umetnosti i praktično svih iz sveta stripa konačno je pokazala zube ideji da se umetnička kritika može sprovoditi silom, odnosno da se može koristiti kao opravdanje za nasilje nad delima a i nad autorima.

Otud, priča serije Woke je krenula iz Knightovog života, prelila se u seriju i vratila se ponovo u život ali ne u Americi nego kod nas. Zato je možda vreme da se Woke prepozna kao serija koja o nama govori više nego što mislimo.

Autor: Dimitrije Vojnov

BONUS VIDEO REDAKCIJE STRIP BLOG: 

Ostavite strip komentar

avatar
  Subscribe  
Notify of