“Apokalipsa”: Životno delo Hose Ortiza, provučeno kroz prizmu rata, gladi, kuge i smrti!
Ovo remek-delo, može se reći i životno delo španskog autora Hose Ortiza, objavljivano je sredinom sedamdesetih godina prošlog veka na stranicama časopisa Eerie, izdavačke kuće Voren publishing.
Reč je o četvorodelnom stripu “Apokalipsa” koje se neposredno naslanja na priču o četiri jahača Apokalipse iz Biblijskog dela – “Otkrivenje Jovanovo”. Te, 1975. godine u brojevima časopisa Eerie 62, 63, 64. i 65. objavljivane su priče “Rat”, “Glad”, “Kuga” i “Smrt”, redosledno, kako ih je jevanđelist Jovan zapisivao u svojoj priči i kako su oni dolazili logičnim sledom.
Pročitajte: “Magični Vetar”: Onaj koji je zaboravljen, onaj koji putuje poput vetra!
Scenario za ove priče radio je Bad Luis koji je na majstorski način uklopio priče o ova četiri zla koja pohode svet od kada je nastao, a Ortiz je svojim neverovatnim umećem oslikavanja tehnikom kontrasta, samo četkicom i tušem stvori mračnu atmosferu, predstavljajući svakodnevicu, istoriju i događalje u kojima živi ljudski rod od svog postanka.
“Rat”, prva od epizoda je pre svega, pripovedački zanimljiva, a to je ono što je veoma ceni kada su adaptacije nekog dela u pitanju, kako se ne bi stvorili pamfleti i puko oslikavanje događaja iz izvornog dela. Kroz prizmu šahovske partije, scenarista Luis je opisao istoriju rata koju upražnjava ljudski rod, nastanak sve savremenijih i savremenijih oružja, nove načine ratovanja i tehnike. Nevojlni pešak je uvek započinjao partiju, zatim su se kretali lovci, konjanici, topovi, kraljice i kraljevi, sve u svrhu postizanja najmračnijih ciljeva.
Kada dođe “Rat” dođe i “Glad”, a onda ljudi postaju životinje, ako to već u samom ratu nisu postali. Tada su ljudi skloni da učin sve što mogu, pa čak i da pojedu jedan drugoga, samo kako bi se očuvali u životu.
Gde je “Glad”, tu je i “Kuga” i koliko god se trudili da pobegnemo, kuga nas uvek striže i prestiže…
“Smrt” je epizoda u kojoj definitivno i Luis i Ortiz dostižu vrhunac pripovedanja i vizuelnog prikazivanja scena. “Smrt” kao osnovni cilj i težnja svih prethodnih jahača Apokalipse, pokreće takmičenje kako bi se videlo ko je od njih najkorisniji, ali naravno, nijedan ne može bez ovog drugog koliko god se trudio. Ono što je najinteresantnije u celoj priči jeste to da nijednog od jahača priče ne vide mala, nevina stvorenja, koje ovaj Svet još nije opoganio, i dok je njih nema bojazni za živi svet na Zemlji.
Hose Ortiz (1932-2013), zbog svog stila crtanja i vizuelnog pripovedanja, iako je radio za mnoge časopise i napisao nebrojane priče, a mi ga poznajemo najviše sa stranica Teks Vilera, Ken Parkera i Magičnog Vetra, a neki i sa stranica Dilan Doga, a iako je objavljivan i u strip časopisima sa svojim kratkim pričama tokom zlatnog doba jugoslovenskog izdavaštva, ipak svoj umetnički vrhunac, neverovatno mračnim dekorima, sablasnom atmosferom i zadahom smrti koju širi svuda oko čitaoca, pričom “Apokalipsa” dostiže svoj umetnički vrhunac.
Četvrta knjiga edicije “Jezovnik” izdavačke kuće Darkwood donosi ovu priču, na prvim stranam izdanja, velikog formata, na kvalitetnoj hartiji i tvrdih korica. Knjiga je objavljena 2014. godine, a sablasni i sablažnjujuće perfektan prevod nam je dala Diana Dukanac.
Hose Ortiz je umetnik ispred svog vremena, koji sa lakoćom jednim potezom četkice i tuša prenosi atmosferu svog dela u čitaočevu okolinu.