100 najuticajnijih stranica američkog stripa, stranice 86-90
Opraštamo se od američkog strip stvaralaštva prošlog veka i već danas ćemo zagaziti u polje najznačajnijih strip dela i stranica iz ovog veka.
Serijal tekstova o 100 najuticajnijih stranica američkog stripa vam donosimo kako bi malo bolje približili čitateljima sa ovih prostora dešavanja u američkom stripu kroz istoriju. Stranice su odabrane od strane tima profesionalaca, kritičara, novinara i istoričara koje je okupio američki magazin Vulture.
The Authority No. 4 (1999)
Pisac: Warren Ellis; Crtač: Bryan Hitch; Mastilo: Paul Neary; Kolor: Wildstorm FX i Laura DePuy;
1996. Warren Ellis preuzeo je serial StormWatch – u izdanju Image-ovog imprinta WildStorm – o međunarodnom superherojskom timu. Ellis je uveo mračniju atmosferu i uveo koncept Stormwatch-a koji ima svoj tim za tajne operacije i prljav posao. Kašnjenja u produkciji dovela su do angažovanja relativno nepoznatog umetnika Bryan Hitch-a. Uparen sa Hitchom, Ellis je dobio novu inspiracuju. Posle samo godinu dana, okončao je Stormwatch na najšokantniji mogući način: učinio je da vanzemaljci iz ubiju većinu likova, ostavljajući tim za tajne operacije da živi. Sada su preimenovani u Authority i pojavljivali su se u stripovima koji su pričali priče u rzmerama koje nikada ranije nisu viđene u stripovima o superherojima.
U svom prvom delu priče u serijalu Authority 1999. godine, Ellis i Hitch su odlučili da se Authority pobrine za najvećeg negativca iz WildStorm univerzuma, Kaizen Gamorru, koji je izgradio nadmoćnu vojsku i iskoristio nepostojanje Stormwatch-a da bi njegova vojska uništila Moskvu. Kada su pokušali da učine isto u Londonu, tim Authority se pojavio i zaustavio ih. Nakon što je sprečio sličan napad na Los Anđeles, član tima Midnighter je upotrebio timov džinovski među-dimenzionalni brod, Carrier, da se probije kroz Gamorrovo moćno polje sile i uništi njegov dom. Hitch je definisao koncept onoga što se nazivalo „avanturama širokog ekrana“ stripa: prekomerne akcione sekvence koje su zauzimale veći deo stranice i ličile na bioskopski, akcioni blokbaster. Hitch i pisac Mark Millar nastavili su da dalje razvijaju ovaj pristup u Marvel’s Ultimates, a widescreen stil stripa postao je inspiracija za Marvel Cinematic Universe – čineći Authority retroaktivno jednim od najuticajnijih stripova u protekle dve decenije.
Powers No.1 (2000)
Pisac: Brian Michael Bendis; Crtač: Michael Avon Oeming; Kolor: Pat Garrahy;
Nakon Brajana Michaela Bendisa, dijalog u stripu više nikada nije bio isti. Devedesetih godina prošlog veka prvo je skrenuo pažnju na svoj rad na kriminalističkim stripovima, poput A.K.A. Goldfish, Jinx, i Torso. Nakon osvajanja Eisner-ove nagrade 1999. godine, sledeći veliki korak Bendisa bili su Powers 2000. Stvoren sa umetnikom Michaelom Avonom Oemingom, glavni likovi Powers stripa su bili Christian Walker i Deena Pilgrim, dva policijska detektiva u svetu prepunom superljudima. Vrhunac ranog Bendisova rada bio je njegov dijalog: to je bio brz progres u kome se likovi često međusobno preklapaju – što je bilo neobično naturalistički za tadašnje stripove.
Na ovoj stranici Powers No. 1, komunikacija između Walker-a i devojčice čiju je majku ubio ubica koji je superčovek, je realna, zabavna i humanizuje oba lika. Bendisova sposobnost Powersa da daje relatabilan stil u superherojskoj tematici učinila ga je savršenim izborom za Marvelov tada novi Ultimate Universe, gde je 2000. godine dobio priliku da ponovo pokrene Spider-Mana kao tinejdžera sa svežim kontinuitetom. Bendis je postao Marvelov najpopularniji pisac tokom narednih 17 godina, prilagođavajući svoj jedinstveni dijalog prikladnim za etablirane junake poput Daredevila, Spider-Mana i Luke Cage-a. Mnogo pisaca koji nisu osećali da se njihov stil uklapa u žanr superheroja koji je drugačije shvaćen kada je Bendisova popularnost eksplodirala u industriji, su se nakon toga predomislili.
Blankets (2003)
Autor: Craig Thompson
Najuticajniji autobiografski stvaraoci stripa – R. Crumb, Aline Kominsky-Crumb, Justin Green, Chester Brown i drugi – plivali su u masturbaciji, telesnim izlučevinama i kliničkom samopovređivanju. Sve se to promenilo sa stripom Blankets Craig Thompsona, istinskom pričom o sazrevanju, koja je sa drhtavim unutrašnjim monolozima i iskrenom strašću ušuškana u lirske, snežne pejzaže. U zaokretnim, crnim stranicama koje su zračile emocijama, Thompson je pričao o svom odrastanju u strogom evangelističkom hrišćanskom domaćinstvu i svom sudbonosnom susretu sa devojkom Rainom u Biblijskom kampu. Raina je i hrišćanka, ali njena vera je više ukorenjena u stvarnom svetu, a kako se zaljubljuju jedno u drugo, Craig počinje da dovodi u pitanje krutu veru koja negira da ljudska ljubav takođe može biti sveta.
Pročitajte: Robert Kramb: “Ko zasluži biće prozvan”
Ta duhovnost i romantika su predivno uhvaćeni na ovoj stranici dok Craig i Raina zajedno doživljavaju prirodnu fizičku čežnju. Kao što bi Thompson kasnije rekao, njegov cilj u stripu Blankets nije bio toliko da razgovara o fizičkoj ljubavi koliko onome što je prvi put kad doslovno zaspite pored voljene osobe. Iako je emocija stripa Blankets pomalo izvan mode, kad je izašla, utucala je na čitaoce stripova i mlade koji su tragali za pričama koje odražavaju njihove sopstvene živote i propituju veru. Time ga je proglasio grafičkim romanom godine,a Blankets je progurao svog originalnog izdavača, Top Shelf, na istaknuto mesto u izdavaštvu, a Thompson je sklopio veliki posao sa Random House za svoj sledeći grafički roman. Uspeh Blankets-a pomogao je tradicionalnom svetu knjiga da ozbiljnije shvati grafičke romane i pokazao mladim karikaturistima da je u redu biti sentimentalan.
The Walking Dead No. 1 (2003)
Pisac: Robert Kirkman; Crtač: Tony Moore
U jeku televizijskog megauspeha, ljudu pomalo zaboravljaju da je The Walking Dead serijal stekao ogroman uspeh i popularnost, mnogo pre nego što je neko pomislio da će Andrew Lincoln izgledati tako dobro sa šeširom šerifa na glavi. The Walking Dead serijal je od početka je bio snažan prodajni lider i kritički hvaljen strip. U protekloj deceniji, prvi trejd u mekom koričenju prodat je u više od pola miliona primeraka. Britanski umetnik Charlie Adlard TWD spretno je realizovao većinu brojeva kao umetnik, ali ipak prvih šest nacrtao je Tony Moore, čiji je energetski pulp stil bio savršen za predstavljanje hiper-nasilne i nemilosrdne postavke serijala. Nije ni čudo što je vrednost ove stranice procenjena na 20 000 $.
Zombi virus pružio je preko potreban šok sistemu Image Comics-a, kome je pretila opasnost da izgubi svoju važnost u novom milenijumu. Potpuno se uklapalo kada je Image Comic 2008. postavio Roberta Kirkmana partnerom kompanije i to je bio prvi partner koji nije pripadao osnivačima kuće. Pored uticaja na same stripove, prevlast TWD-a na malim ekranima je donela i lep sekundarni izvor zarade koji dolazi jednom kada Hollywood odluči da adaptira vaš strip. Ništa nije lepše od holivudskog uspeha.
DC: The New Frontier No. 6 (2004)
Pisac i crtač: Darwyn Cooke; Kolorista: Dave Stewart;
Darwyn Cooke nas je ostavio prerano kada je preminuo 2016. godine u 53 godini, ali je ostavio dubok trag u stripu. Pisac/umetnik je stripovski prvenac objavio kada je imao samo 23 godine 1985. a to je bio DC-ijev Talent Showcase. Rad na stripovima se nije dovoljno isplatio, pa se vratio kući u Toronto i narednih 15 godina radio kao grafički dizajner. Početkom 90-ih ponovo je pokušao da se probije u svetu stripa, ali nije mogao da dobije pravu priliku, pa je umesto toga otišao da radi za Warner Bros. Animation, gde ga je Bruce Timm angažovao da radi na animiranoj seriji o Batmanu. Cooke je radio na animaciji ostatak decenije, ali kasnih 90-ih tadašnji urednik DC-a Mark Chiarello pronašao je stari zahtev koji mu je Cooke poslao i bio toliko impresioniran da ga je angažovao za rad na grafičkoj noveli, Batman: Ego. Kada je Chiarello tada rekao Cookeu da bi trebao da napravi priču o Justice League, Cooke je napravio jedno od najvećih dela u žanru superheroja 21. veka, DC: The New Frontier.
Mini serijal je postavljen u 50-e i rane 60-e i prikazivao je kako su novi superheroji Srebrnog doba polako postajali glavni superheroji koje sada poznajemo. Priča je dovela do ovog ikoničnog prizora na kraju New Frontier-a br. 6, kada je Superman nokautiran od strane vanzemaljske neprijateljske sile i ostali superheroji od kojih su mnogi obični ljudi bez moći i novi mladi superheroji moraju spasiti stvar. Serijal je bio vizuelno bogat, ali i otvorio je put ka dubokom uvažavanju ozbiljnosti srebrnog doba u stripovima o superherojima. New Frontier je Cooke-a utvrdio kao jednog od velikana u industriji, a on je nastavljao da se dokazuje kao velikando kraja svog života.
Najuticajnije stranice američkog stripa 81-85 možete videti OVDE.
Nastavak: 100 najuticajnijih stranica američkog stripa 91-95 vas očekuje naredne nedelje.
Izvor: Vulture