“Palp” – Ima li srećnog kraja za odmetnike?
“Palp” je strip iz avgusta 2020. godine koji je novi proizvod saradnje između pisca Eda Bribejkera i crtača Šona Filipsa.
Prikaz stripa “Palp” po scenariju Eda Brubejkera, crtača Šona Filipsa i koloriste Džejkoba Filipsa
Ono što nije tipično za duo Brubejker/Filips je to što je “Palp” one-shot projekat koji nije povezan sa njihovm prethodnim krimi pričama, a ima mnogo vrlina i sličnosti sa njihovim prethodnim radovima.
“Palp” priča priču o Maksu Vintersu, ostarelom piscu iz 1930-ih, koji sastavlja kraj s krajem pišući priče za vestern palp magazin za dva centa po reči. Ono što njegov urednik ne zna, a to je zašto je Maks toliko dobar u opisivanju vestern priča, da on te priče zasniva na sopstvenim avanturama koje je proživeo kao pljačkaš i odmetnik u umirućim danima divljeg zapada. Sada, na vratima smrti, sa bolesnim srcem, bez penzionog fonda i ušteđevine, Mask želi da osigura budućnist žene koje voli. Zato se odlučuje da odradi poslednji pljačkaški posao, a to je pljačkanje američkih nacista.
Priča se glatko prepliće fokusirajući se na mladost Maksa Vintersa kao kauboja s kraja 19 veka s jedne strane i na sadašnjost i njegov strah od starosti i smrti s druge. “Palp” je neo noir, vestern i krimi triler istovremeno. Prožet je sa svim onim tipičnim stavkama kada je Brubejker u pitanju; mračni, surovi svet sa iznurenim, pretučenim glavnim likom, prepunim ožiljcima na duši, a ipak toliko čvrstim i toliko stvarnim. Ponovo vidimo da je Brubejker apsolutni gospodar osmišljavanja i raazvoja karaktera izmišljenih pojedinaca.
Povratak Maksa Vintersa odmetničkom životu u svojim poznim godinama dosta podseća Brusa Vejna u Milerovom “Povratku Mračnog Viteza”. Njegov povratak iz ”penzije” prati dosta sličan put. Nekada strašni odmetnik gleda kako njegov svet tone u dekadenciju i haos, vlada zakon jačega, moderni odmetnici nemaju čast, a sitne nepravde često primoravaju Maksa da deluje. Maks Vinter je arhitip antiheroja, revolveraša koji je odmetnik, ali poseduje čast i kodeks. Njegov poslednji životni cilj je da se izvori za dostojanstven završetak života i srećan kraj.
Pročitajte: “Ja, Fransoa Vijon” – Grešna duša anđeoskog jezika
Vizuelno, ovo je još jedno sjajno delo Šona Filipsa. On poseduje određeni obrazac za ilustraciju noira koji garantuje uspeh. Njegova olovka je oštra, pokreti jasni, a figure smele.
Ipak, atmoferu ovog stripa najbolje dočarava kolorista Džejkob Filips. On ne samo da nadograđuje Šonov crtež, već nas na najbolji način uvodi u Maksov način razmišljanja i njegovo doživljavanje sveta. Za Maksove flešbekove iz odmetničkih dana na divljem zapadu Džejkob Filips koristi oskudnu paletu boja, svega 2-3, uglavnom jarke i svetle, definišući tako Maksovo doživljavanje sveta koji je bio jednostavniji i mnogo manje mračan. Ovim takođe odaje počast starim stripovima iz novina, iz vremena kada su koloristi na raspolaganju imali samo 4-5 boja. Sadašnjost je obojena upravo onako kako je Maks doživljava i kako se i sam oseća, mračno i sumorno, dok su jedino scene u kojima je prisutna Maksova supruga obojene toplim i svetlim bojama.
“Palp” je još jedan uspešan plod saradnje Brubejkera i Filipsa. Pred čitaoce su doneli još jednu uzbudjlivu priču koja podstiče maštu i lika koji će ostati urezan u sećanje nakon čitanja.
Domaća publika nije dugo čekala na to da ovaj strip pročita na srpskom jeziku. Za to se pobrinula izdavačka kuća Čarobna Knjiga koja je “Palp” objavila u maju 2021. godine, u tvrdom povezu formata 210x297mm, kao začetnika edicije ”Veliki novi svet” koja će biti posvećena ostvarenjima američkog stripa.
POGLEDAJTE I OVO: