STRIP LIČNOST: Džon Higins – Potcenjeni kolorista stripa ,,Nadzirači”
Kada čujete reči ,,Nadzirači” ili ,,Watchmen”, logično je da vam prvo padne na ime genijalni kreator ovog dela, Alan Mur.
Mur je zbog svojih razmirica sa DC-ijem zahtevao da se njegovo ime ne pojavljuje uz bilo kakve ekranizacije Nadzirača. Čak je odbio i novac koji je zaslužio kao izvorni kreator. Zbog toga ste u aktuelnoj seriji ,,Nadzirači” u produkciji HBO imali prilike da vidite rečenicu: ,,Watchmen created by Dave Gibbons”. Logično je da se imena Mur i Gibons pojavljuju uz sve što ima veze sa Nadziračima. Mur je osmislio jednu od najgenijalnijih grafičkih novela, Gibons je vizuelno oživeo likove i darivao im upečatljiv izgled. Ali zašto svi zaboravljaju jednog čoveka koji je svojim bojama definisao Nadzirače koliko i reči Alana Mura i crtež Dejva Gibonsa, a to je kolorista Džon Higins?
Džon Higins je rođen u Liverpulu 1949. godine. Sa 15 godina je napustio školu i pridružio se vojsci. Na dalekom istoku gde se našao, napravio je prvi korak da postane umetnik kada je upisao noćni umetnički kurs u Singapuru. Kurs je upisao zbog svojih hormonskih nagona, ali su sve žene na kursu imale preko 30 godina i bile udate. Ali je zato zavoleo crtanje. Pri povratku u Englesku postaje skinhed koji živi u hipijevskoj komuni u Viltširu. Ubrzo se vraća u Englesku i upisuje Wallasey College of Art 1971. godine. Pronicljivi direktor škole je Higinsa usmerio u pravcu ilustracije i grafičkog dizajna. Voleo je anatomiju i bio uspešan medicinski crtač, ali je mnogo više voleo naučnu fantastiku.
Higinsov prvi strip, Brainstorm, objavljen je 1975. 1978. on postaje freelancer sa ciljem da se probije kao strip umetnik. Ubrzo je postao redovan član kreativnog tima iza 2000 AD, nedeljnog SF strip časopisa. Sa Alan Murom je već sarađivao kada je nacrtao njegovu priču Future shock, da bi kasnije bio odabran da koloriše Judge Dredd-a za godišnje izdanje 2000 AD. Ispostavilo se da je bio na pravom mestu u pravo vreme kada ga je Gibons pozvao da se pridruži njemu i Muru na radu na Nadziračima. Higins nije ni slutio da će ovim obezbediti svoje mesto u istoriji stripa.
Pročitajte: STRIP LIČNOST: Ticijano Sklavi – umetnost depresije
Higins je neopevani heroj Nadzirača koji zbog svoje skromnosti nikada nije zahtevao pažnju koja mu svakako zasluženo pripada. Svako ko je pročitao Nadzirače reći će kako su boje zapanjujuća i suštinska komponenta ove priče, ali malo ko će znati ko je za njih odgovoran.
Nadzirači su dekonstrukcija superherojskog žanra. U njima su borci protiv krimiala prikazani kao perverzni, nabijeni opsesijom i sa manjkom samosvesti, koji ne mogu učiniti dobro, a da ne izazovu bol i haos na drugoj strani. To je dovoljno zamršeno jer narativ i teme nisu izražene samo rečima koje likovi izgovaraju, već i arhitekturom vizuelnog prostora koji ih okružuje. U ovome su Higinsove boje pažljivo odabrane da suptilno pojačaju efekat atmosfere u kojoj se likovi nalaze.
Jedan od vrhunskih primera Higinsove genijalnosti se nalazi u scenama kada Roršaha ispituje zatvorski psihijatar.
Psihijatar opsitimstično gleda na njegovo razumevanje i potencijalno veruje u njegovo izlečenje. Boje su topla narandžasta, crvena i žuta.
Ali kako samo poglavlje odmiče, a psihijatar čuje još Roršahove životne priče, on počinje da biva uznemiren, a u njemu se javlja cinizam kada je njegov pacijent u pitanju. Više nema misli o potencijalnom izlečenju. Samim tim i boje postaju hladne; plava, ljubičasta i zelena.
Boje postaju ledeno hladne kada psihijatar, uvučen u Roršahov nihilizam, izgubi svaku nadu da može pomoći ovom pacijentu.
DC je izdao i crno-belo izdanje Nadzirača, ali je sa njim izgubljena velika količina tematske i estetske težine. Nije tajna da je Gibons dao Higinsu jasne specifijacije o tome kojim bojama da oboji likove, ali njegov izbor boja izvan toga je plašio i samog Gibonsa. Gibons nije želeo da Nadzirači liče na američke superherojske stripove gde se koriste primarne boje; crvena, plava i žuta. Želeo je da kolor izgleda kao u mnogim evropskim stripovima, sa manje ležernim bojama poput ljubičaste, zelene i narandžaste. Higins je na istom nivou planirao i osmišljavao narativ koliko i Mur i Gibons. Plan bojenja je bio da kako se priča bliži kraju, boje postaju sve hladnije. Higins je imao logično objašnjenje za svaku mrljicu boje koju je ostavljao.
POVEZANO: HBO ,,Nadzirači” – Gaženje svega što je Mur stvorio u ime propagande!
Higinsovo ime se, što je nažalost slučaj sa mnogim koloristima, nije našlo na koricama velike knjige Nadzirača koja je izdata 1987. Sa Murom je ponov sarađivao, ispostaviće se na još jednom kultnom naslovu, a to je ,,Betmen: Ubistveni Vic”, gde je kolorisao crtež Brajana Bolanda.
Higins je nastavio da radi na britanskim naslovima, a najduže se zadržao na Judge Dredd-u, preko 20 godina. Stvorio je sopstveni serijal Razorjack za kompaniju koju je sam osnovao, Jack Publishing. Sa Džimijem Delanom je za DC stvorio mini serijal World Without End. Plodonosnu saradnju imao je i sa piscem Gart Enisom iz koje valja izdvojiti mini-serijal počivšeg Vertiga, Pride and Joy. Zanimljivo je da je Higins uzeo učešće u Before Watchmen serijalu iz 2012. gde je kolorisao svaki broj. Mur se zakleo da nikada više neće raditi za DC, a kamoli nešto vezano za Nadzirače i uvek je proklinjao bilo šta što ima veze sa njegovom autorskom svojinom, dok su za serijal Before Watchmen Higins i Gibons dali svoj blagoslov. Higins ne žali zbog učešća u ovom projektu, koji je bio kritički i komercijalni neuspeh. On je uveren da sve dok se održava stepen kvaliteta, ništa neće utcati na integritet originalnog dela.
,,Nemam problem sa tim kako iskorišćavaju Nadzirače, sve dok čuvaju integritet i dok su u to uključeni najbolji stvaraoci”, ističe Higins.
On je usmeno blagoslovio i HBO seriju Dejmona Lindelofa.
Higins ipak ne žali za mnogo čime u svom životu ili karijeri. On je jedan od najboljih kolorista koje je strip video i to je dokazao više nego jednom, mada, da je samo kolorisao Nadzirače i to bi bilo sasvim dovoljno. Na ljubiteljima stripa je da to nikada ne zaborave.