Planeta mrtvih: “Državni neprijatelj broj jedan” – Veliko finale Ksabarasa i Dilana
Pre trideset godina serijal Dilan Dog počeo je da se objavljuje u našoj zemlji sa pogrešnim nazivom prve epizode “Doktor Ksabaras”, a pravi naziv je “Zora živih mrtvaca”.
Novi nastavak serijala Planeta mrtvih u izdanju Veselog četvrtka
Međutim ovo je dobro poznat podatak domaćoj publici, koja od početka godine različitim događajima i izdanjima proslavlja tri decenije od rođenja ovog stripskog ostvarenja u našoj državi.
Za 62. međunarodni beogradski sajam knjiga izdavačka kuća Veseli četvrtak pripremila je treći broj edicije “Planeta mrvih” scenariste Alesandra Bilote, kojem je ovog puta prikaz epizode u slikama uradio Serđo Đerazi.
“Državni neprijatelj broj jedan” svakako u uvodnom pasusu sugeriše na doktora Ksabarasa, ili kako on sebe u trećem nastavku Dilanove nevesele budućnosti predstavlja, naučnik, biolog.
Ksabarasovo životno delo se pretvorilo iz seruma za večni život u napredni virus kojim su zaražene žrtve britanske prestonice. Večni lik Dilanovog neprijatelja, njegovog oca prerasta u lik božanstva sa pristalicama, sektantima koji žele smrt da bi večno živeli. Ovde se odaje utisak da je Ksabaras zaista pozvao Dilana na “na veliko finale“, obračun sina i oca, uništitelja i tvorca.
Teško je razdvojiti te dve odlike “uništitelja” i “tvorca” od Dilana i Ksabarasa, iako je izvesno da ni jedan ni drugi nisu stvorili nešto, niti su uništili nešto. Jedino što oni stvaraju i u stanju su da održe, a time neminovno da unište jesu oni sami. Jedan stvara drugoga i jedan postoji samo dok postoji onaj prekoputa njega. Odnosi dvojice likova, oba pozitivna i oba negativna, gradi se kroz tridest godina (trideset i jednu u Italiji) serijala i edicija poput gradnje Dilanove galije. Koliko god da je blizu konačnog raspleta i razumevanja, njega istinski nema. Sličan odnos je sa Morganom, majkom u stotinama žena prodefilovanih kroz table Dilanovih dogodovština.
Košmarni snovi, reke povratinika i živih mrtvaca, “bobiji za povratnike” postali su svakodnevica Londona, a groblje i samovoljno izopštavanje iz društva bivšeg istraživača noćnih mora, dom. Inspektora Bloka nema, kao ni Gruča koji se spominje onako usput i svakako izaziva nezadovoljstvo i bes. Međutim, nema ni Dilana, možda ga više neće ni biti. Dok se razvija Ksabarasova priča, Dilana nema i onda se pojavljuje kao slučajna pozitivna ličnost u neuspešnoj borbi za rešenje svojih mora.
Kada se počne od kraja, kraj je svuda i radnja se odvija u kraju i na kraju priče, u poslednjim tablama, pažljivo odabranim, više nego u svim prethodnim crtežima.