Preminuo je Alfredo Kasteli, tvorac Martija Misterije
7. februara je preminuo jedan od legendarnih italijanskih strip autora, Alfredo Kasteli.
Alfredo Kasteli, najpoznatiji kao tvorac Martija Misterije, preminuo je u 76. godini. Scenarista, istoričar stripa, animator i osnivač raznih časopisa, bio je jedna od najznačajnijih ličnosti u italijanskom stripu od Drugog svetskog rata do danas. Hirovit, ironičan i eklektičan, u svojoj karijeri stvarao je stripove svih vrsta.
Kasteli je debitovao sa samo 18 godina na stranicama Diabolika, ali ne tako što je napisao priču o Kralju terora (to je uradio kasnije) već humorističnom serijom koju je napisao i nacrtao. Zatim je napisao nekoliko priča za izdavačku kuću Universo (Rocky Rider, Piccola Eva i Pedrito el Drito) i za Edizioni Alpe (Cucciolo i Tiramolla), radeći i kao televizijski pisac (Rai serija Cappuccetto a Pois i nekoliko reklama za Carosello).
Godine 1966. osnovao je Klub stripova 104, koji se smatra prvim italijanskim fanzinom posvećenim stripu, u kojem su on i njegov partner Paolo Sala pokušali da rekonstruišu profile i bibliografije značajnih autora iz prošlosti. Godine 1968. pokrenuo je još jedan časopis, efemerni Tilt, koji je trajao samo dva broja i nastao kao pokušaj da se humor časopisa Mad prenese u Italiju. Kada je 1972. Corriere dei Piccoli postao Corriere dei Ragazzi, Castelli je angažovan kao urednik i postao jedna od referentnih osoba za novine.
Na stranicama Corriere dei Ragazzi stvorio je, između ostalog, jednu od svojih najpoznatijih serija, Gli Aristocrati, koju je nacrtao Ferdinando Tacconi i u kojoj su glavni likovi grupa džentlmena lopova. Izmislio je L’Omino Bufo, rodonačelnika stripova grubog, skiciranog ili “loše nacrtanog” estetskog i namerno šašavog humora.
Pročitajte: Južna Koreja ulaže u rast web stripova
Sedamdesetih godina Castelli je sarađivao sa Il Giornalinom, stvarajući na primer Gli Astrostoppisti, seriju koja je u svojim temama delimično anticipirala čuveni Autostoperski vodič kroz Galaksiju Douglasa Adamsa, ali i sa časopisom Supergulp koji je izdavao Mondadori, na kojem je stvorio Allana Quatermaina, detektiva. koji će nekoliko godina kasnije postati osnova njegove najpoznatije kreacije Martija Misterije.
Takođe u tom periodu inaugurira skoro pedesetogodišnju saradnju sa Sergiom Bonelli Editoreom, za koju je potpisao nekoliko priča Mister Noa i dva toma serije Unuomo un’avventura, koju su dizajnirali Giancarlo Alessandrini i Milo Manara. Nadalje, s ovim poslednjim i sa svojim prijateljem Mariom Gombolijem, 1975. godine objavio je Un fascio di bombe, strip koji je proizvela Italijanska socijalistička partija i distribuiran u 600.000 primeraka koji je osudio odgovornost desničarskih stranaka i tajnih službi na Piazza Fontana masakru i u “strategiji napetosti”.
Godine 1982., zajedno s dizajnerom Giancarlom Alessandrinijem, kreirao je seriju Marti Miasterija, u kojoj je glavni lik istoimeni “detektiv nemogućeg” koji putuje svetom nailazeći na misterije povezane s prošlošću čovečanstva, uključujući izgubljene civilizacije i vanzemaljsku prisutnost. Rezultati njegovih istraživanja postaju knjige, članci i epizode programa The Mysteries of Mystere. Kasteli je tokom godina oblikovao časopis prema sopstvenom imidžu i ukusu, dodajući sve više metafikcionalnih elemenata, i ironiju punu paradoksa. Nastavljajući da nadgleda Martija sve do njegove smrti, Kasteli je uspeo da od nje napravi ličnu seriju koja je jedinstvena u Bonelijevoj panorami serija i uvek visoko cenjena od strane publike i kritike.
Kasteli je takođe bio jedan od najvažnijih istoričara stripa, autor knjiga kao što je Eccoci still qui (2006), delo koje katalogizuje američke stripove između kasnog devetnaestog i početka dvadesetog veka, i Karikaturisti izuma! (2010), osvrt na to kako su fiktivna dela (od bioskopa do samih stripova) predstavljala profesiju crtača. Njegov rad na je uključivao ponovno otkrivanje materijala iz tog perioda, kao što je serija istorijskih reprinta koje je kurirao za festival COMICON. Čak je i njegovo najpoznatije delo često bilo uključeno u to, na primer sa zanimljivim specijalnim albumom The Mystery of Talking Clouds, u kojem je Kasteli koristio Martija Misteriju da se vrati kroz ceo vek razvoja stripa kao medija.