“Lutalica Bili”: Western koji prevazilazi granice žanra

0

Naši strip autori imaju mnogo uspeha u radu na stranim tržištima za koje crtaju različite likove.

lutalica bili stripblog

Prikaz stripa “Lutalica Bili” scenariste Miodraga Krstića i crtača Vladimira Kristića u izdanju Komika

Naravno, pored likova razlikuju se i teme, tako da imamo i crtače savremenih serijala koji se odigravaju u moderno doba, neki idu u daleku budućnost (tehnološki napredniju), a neki stvaraju western ambijent svojim crtačkim umeće. Sve je to uglavnom rad za licencu i tu nema mnogo prostora za odstupanje od zadate teme i onoga što je publici najdraže.

Pročitajte: “Brek”: Mračna akciona priča savremenog sveta!

Međutim, dvojica Nišlija su kreirali jedan western strip, kratak ali efektan i tako pomerili granice kojima se sam žanr kreće, ali i okvire domaćeg strip stvaralaštva. Od 1984-1985. godine u YU strip magazinu objavljen je strip scenariste Miodraga Krstića i crtača Vladimira Krstića “Lutalica Bili” ili „Billy Wanderer“.

S početka stripa Bili je starac u kolicima koji se teško snalazi u savremenom svetu (početak 20. veka) punom automobila, trke, frke i jurnjave. On ne može da prihvati sporu evoluciju mladih ljudi tog doba jer je on jako mlad pobegao od kuće, borio se u građanskom ratu (1961-1965), postao šerif, svedočio ratu sa Indijancima i upoznao mnoge legende Divljeg zapada.

Iako je Bili dosadan unucima, ipak ne odustaje i tako započinju avanture pred očima čitalaca.

Vladimir Krstić je ovaj strip odradio na veoma klasičan način, ponekad sa promenom standardne postavke table, pomalo atipično ali sve u granicama klasičnog crtačkog stila dobro oprobanog kod western tematike. Svakako ono što izdvaja priču od klasičnog modela i žanra jeste to što je Bili ličnost koja je svesna i misleća, donosi zaključke i daje poruke. Dakle, daleko od dobro oprobane suve akcije.

-Tradicionalna sklonost jugoslovenskog stripa ka žanru vesterna, u Lutalici Biliju se, potpuno neočekivano, projavila u obliku neke vrste zacrnjenog, masnog, znojavog ali vrlo ljudskog ‘antivesterna’. (…) Danas vidimo da je Lutalica Bili jedan od najboljih domaćih vesterna ikada, dragulj svoga žanra, zapisao je strip hroničar Zoran Stefanović u knjizi “Tamburić-Zupan-Stefanović, Stripovi koje smo voleli”, 2011.

Komiko je 2014. godine objavio ovaj album u velikom formatu (većem od A4) sa jakim povezom i kvalitetnim papirom, uz nadahnuti tekst Marka Stojanovića kao sedmu knjigu edicije Moderni srpski strip. Strip je objavljen baš u godini u kojoj je preminuo scenarista stripa Miodrag Krstić koji je svoje radove objavljivao u časopisima poput Makstripa, Grafita, Malih novina, a ovo mu je bio svakako najpoznatiji projekat u oblasti stripa.

lutalica bili stripblog

-Na scenarističkom planu Miodrag Krstić blista i može i samom Gošiniju mirne duše da drži megdan: humor vrca ne sa svake strane, već bukvalno sa svakog kadra. (…) Krstićevi dijalozi priča su za sebe – inteligentni, realistični a urnebesni, što je u grotesci vrhunski kompliment, naveo je scenarista Marko Stojanović, Južnjačka uteha, 2008.

Vladimir Krstić Laci je pored ovog albuma poznat i po radu na Velikom Bleku, Ninđi i Adamu Vajldu za izdavačku kući Serđo Boneli Editore.

Lutalica Bili možda podseća na “Palpa” Eda Brubejkera koji priča o Maksu Vintersu, ostarelom piscu iz 1930-ih, koji sastavlja kraj s krajem pišući priče za vestern palp magazin za dva centa po reči. Ono što njegov urednik ne zna, a to je zašto je Maks toliko dobar u opisivanju vestern priča, da on te priče zasniva na sopstvenim avanturama koje je proživeo kao pljačkaš i odmetnik u umirućim danima Divljeg zapada.

E sad Palp je objavljen originalno 2020. godine, pa sad ko zna odakle je došla inspiracija autorima za njega 🙂

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x