“Korto Malteze – Mladost”: Priča u kojoj su Raspućin i Džek London glavni junaci…
Tokom rata Rusije i Japana, negde 1904-1905. godine Korto je upoznao Džeka Londona, američkog pisca kojeg je često čitao i Raspućina svog prijatelja, neprijatelja, lupeža i spasitelja.
Prikaz stripa “Korto Malteze – Mladost” Huga Prata u izdanju Darkwooda
Nakon što je svoja putovanja započeo 1904. godine kao mornar na brodu “Golden Vanity” i nakon zaustavljanja u Egiptu, kako bi video piramide u Gizi, u ferbuaru stiže do Ismailije, a zatim Adena, Mascatea, Karachija, Bombaia, Colomba, Madrasa, Ranguna, Singapura, Kovloona, Šangaja i Tien’Tsina. Odmah potom, Korto se ratiče u grotlu Rusko-japanskog rata koji je buktao u cilju prevlasti nad Mandžurijom (velika regija u Aziji) i Korejom.
Hugo Prta, tvorac Korta Maltezea je, uz pomoć koloristkinje Patricije Canoti uspeo šturo da dočara okolnosti ratnog sukoba iz prostog razloga što se kratka priča, od svega 64-65 tabli, vrti oko likova Džeka Londona i Raspućina.
Pročitajte: O ŽIVOTU KORTA MALTEZEA: Kako je Korto upoznao Buča Kesidija i Kida i ostale zanimljivosti…
Džek London, kao nepresušna inspiracija za filmove, stripove i serijel, ne samo kao avanturistička ličnost, već i po svojim čuvenim romanima, u Rusko-jašpanskom ratu našao se kao strani dopisnik, posmatrač iz Sjedinjenih Američkih Država, kojem je bilo strogo zabranjeno uplitanje u ratni sukobi pomoć bilo kojem vojniku ili vojsci koja je tu učestvovala.
Kako svaka Pratova priča obiluje mnogim znanjima koje je autor stekao tokom života, što knjigama, što iskustveno, i u ovoj priči “Korto Malteze – Mladost” nailazimo na dobro poznavanje okolnosti u kojima se rat vodio, vojska Japana i Rusije, ruski dezerteri, pobunjenici, delovi vojske koja se predaje i one koja nastavlja borbu, nindže u redovima japanskih snaga i kineske secikese i pljačkaši.
U toj anomiji okolnosti, nailazimo na Raspućina koji, nakon znaka za prekid rata ipak puca u japanskog vojnika i time narušava novonastalo, mirno stanje. Kako sam nije želeo da učestvuje u ratu, tako ne želi ni da sluša naređenja i odlučuje da sam vodi svoj rat protiv svih zaraćenih strana.
Priča se vrti oko Londona i ruskog dezertera Raspućina, koji do svog cilja, da pobegne sa ratnog prostora gde mu se uskraćuje sloboda i ugrožava život, ne preza od svih postojećih sredstava, kako bi ostvario ono što je zacrtao. Korto se samo spominje u stripu, tako što je baš on preporučen Raspućina kao prevoznik za beg, koji putuje daleko.
I zbilja, 1905. godine nakon pobune na brodu u Celebeskom moru, Raspućin i Korto dolaze do Argentine gde upoznaju severnoameričke odmetnike Budča Kesidija i Sandensa Kida i Eta Plejsa.
Kako je to opisao francuski pisac i pustolov Silven Tenson, govoreći o okolnostima u kojima se Korot našao u svojoj mladosti: “Mladost Korta Maltezea počinje u Mandžuriji tokom te užasne 1905. godine. To je zaboravljena epizoda iz ruske istorije. Elektrošok revolucije koja je usledila 1917. godine, počistio je sav trag uspomena na nju… Ali Japanci cara Mucuhita uništili su početkom 1904. godine rusku flotu u Port Arturu i tako započeli rat. Rusi su ga izgubili godinu i po dana kasnije. Tu je polazna tačka iz koje se rasplamsava mašta Huga Prata.”
Rusko-japanski rat (1904-1905)
Rusko-japanski rat (1904-1905) je bio oružani sukob koji se vodio za prevlast nad Mandžurijom i Korejom, a započet od strane Japana. Vodio se najviše na ostrvima Ljaodong i Mukden u Kini, a pomorske borbe su se vodile na Žutom moru i morima oko Koreje i Japana. Rat je na kraju okončan pobedom japanskog carstva.
Strip “Korto Malteze – Mladost” objavio je Darkwood 2021. godine sa istančanim prevodom Ilije Čanka, kvalitetnom štampom u koloru Patricije Canoti, A4 formata i tvrdih korica.
Tvorac ovog junaka je italijanski crtač i illustrator Hugo Prat. Mnoga dela u koje je pretočio svoj život ispunjen putovanjima ostala su u senci strip ostvarenja Korto Malteze. Odnos prema Kortu i stvaralaštvo Huga Prata možda najbolje opisuje Umberto Eko u svom viđenju ovog stripa (Korto Malteze ili nesavršena geografija). Umberto Eko je zapisao: – Prat nema stas, onaj Kortov obris štrkljaste stabljike, ali pogledavši ga bolje iz profila morao sam priznati da tu ima istine (da ima istine u tome da Prat liči na Korta Malteza): linija nosa, oblik usta, jedino ne znam šta. Naravno, Prat nije Korto iz Balade, nego da kažemo onaj čarobni Korto iz poslednjih epizoda, onih koje u to vreme još nije znao… Prat je tražio sebe (sanjao pomoću svoje olovke i pitao sebe kakav želi da bude – sad to zna: vilenjak) tumarajući za svojim snovima i za sobom.
Priča u kojoj Korto nije glavni junak svakako je potrebna, pre svega zbog dinamike samog serijala, da se težište prebaci na neke sporedne, ali česte likove, ali i one koji se često citiraju, a u vezi su sa glavnim junakom. Mada, kada se bolje razmisli Korto i nije glavni junak serijala koji nosi njegovo ime, on je više nemi posmatrač istorijskih događaja, moreplovac i pustolov zagledan u daljine, koji svemu daje kontekst i širi značaj.
Džek London
Za Londona se kaže da je jedan od najčitanijih pisaca 20. veka. Rođen je u San Francisku (SAD) 12. januara 1876. godine, a preminuo 12. novembra 1916. godine. Njegovo pravo ime je Džon Grifit, a najpoznatija dela su “Zov divljine”, “Morski vuk”, “Beli očnjak”…
BONUS VIDEO REDAKCIJE: