“K-11” – Priča o ruskom supervojniku

0

“K-11” je strip objavljen u ediciji Audače, italijanske izdavačke kuće Sergio Bonelli Editore.

Prikaz stripa “K-11” po scenariju Matea Kazalija, uz crtež Davidea Đanfeličea, Luke Đenovezea i Andrea Akadria

Edicija Audače, namenjena objavljivanju autorski priča italijanskih strip autora koje su drugačijih narativa od onog na šta smo od Bonelija navikli, a koje su namenjene starijoj publici, iznedrila je strip “K-11”, priču o ruskom supervojniku.

Kroz početne flešbekove, priča započinje tokom bitke za Staljingrad, gde upoznajemo našeg glavnog junaka, snažnog ruskog vojnika Karla Ruslanoviča Tihonova. Svedočimo njegovim velikim gubicima u ratu; izgubio je brata i postao hrom, ali je njegova nepokolebljiva privrženost Sovjetskom Savezu i službi ostala nesalomiva.

Iako ideali revolucije još uvek žestoko gore u njemu, majka Rusija i njegovi pretpostavljeni ne mogu ga poslati nazad na prvu liniju fronta, ali su mu brzo pronašli novu namenu. Od strane NKVD-a (Narodni komesarijat unutrašnjih poslova, preteča KGB-a), ponuđeno mu je da se prijavi za eksperimentalni vojni projekat. Karl, iako se nerado suočava sa oreolom misterioznosti projekta, biva savršen kandidat koji nema više šta da izgubi, te prihvata ponudu i tako je premešten na udaljeno mesto Krasnojarsk-11. U Krasnojarsku se nalazi moderno postrojenje koje zapravo krije niz eksperimenata osmišljenih da stvore pojedince sposobne da se odupru novom oružju koje su razvili Amerikanci: atomskoj bombi.

Mateo Kazali uspešno kombinuje narativni stil dve škole stripa, američki i italijanski. S jedne strane imamo radnju komponovanu u bonelijevkom šmeku, narativno razrađenu vrlo temeljno i detaljno uz neverovatan nivo realizma, dok sa druge strane imamo tu fikciju o supervojniku, po ugledu na američke stripove iz Zlatnog doba, u kojoj se promovišu određeni ideali. U stripu ne postoji mnogo akcionih scena, već se Kazali opredeljuje za dramatičniji pristup. Uprkos tome, tempo je izuzezno brz i napet. On se ne fokusira na sam projekat stvaranja supervojnika, već na likove i njihov odnos, dok je sam projekat, barem u početku pod velom misterije. Upravo ta misterioznost povećava uključenost čitaoca. Dijalozi su osmišljeni dobro i precizno. 

Kazali namiguje Marvelovom Kapetanu Americi i DC-ijevom Supermenu: Crveni Sin, postavljajući pitanje šta ako bi proces stvaranja savršenog i supermoćnog vojnika koji je transformisao Stiva Rodžersa u prvog legendarnog Kapetana Ameriku bio izveden u SSSR-u na kraju Drugog svetskog rata? Kao što rekosmo, on samo namiguje premisi američkih superheroja i takvom narativnom stilu, dok svoj strip lišava kostimiranih junaka, živopisnih negativaca, spašavanja sveta i širenja propagande.

Ono što Kazali povlači iz američkih stripova je ”nepredvidivost posledica čovekovog smelog stupanja na nepoznatu teritoriju novih otkrića” i suočavanje sa posledicama tih eksperimenata, premisa kakvu smo mogli videti u stripovima o Vulverinu…

Pročitajte: “Oružje X” – Kako je Vulverin postao mašina za ubijanje

Јоš jedna stvar koja čini strip K-11 jedinstvenijim je to što se ne fokusira na Ameriku, koja nam je u stripovima preobilno servirana sa najrazličitijim prilozima, već na SSSR. U ovom periodu Drugi svetski rat je konačno iza, ali malo po malo osećamo neumoljivo širenje još jednog sukoba koji je ostavio neizbrisiv trag u celom svetu. U pitanju je zloglasni hladnom ratu između SAD-a i SSSR-a koji je doveo dve najveće svetske supersile tog doba da budu konkurenti na nekoliko frontova, posebno na polju istraživanja nuklearnog naoružanja.

Umetnički trio biva izuzetno koherentan. Strip K-11 je podeljen u tri broja, a svaki broj je crtao drugi umetnik. Iako se njihovi stilovi razlikuju, te se svaki od umetnika opredeljuje za različite postavke, eksperimentišući sa umetničkim rešenjima, svaki od njih uspeva da pogodi cilj. Raspored panela na tablama nekada varira ka klasičnom bonelijevskom, dok nekad nudi rešenja poznata iz američkih superherojskih stripova, čime umetnici dodatno nadograđuju Kazalijevu kombinaciju američke i italijanske škole stripa. 

Prava zvezda ovog stripa biva koloristkinja Stefanija Akvaro, čija paleta boja ima prednost jer se može prilagoditi različitim postavkama i atmosferi, ali uvek dajući osećaj realizma. Sama premisa stripa joj dozvoljava da izađe iz bonelijevskog kaveza i koristi nijanse koje su više karakteristične za američki superherojski strip.

“K-11” ispunjava svrhu Bonelijeve edicije Audače, donoseći nešto drugačije i novo, u odnosu na ono na šta smo od ove izdavačke kuće navikli. U pitanju je jedan zaista zanimljiv strip, vredan ne samo jednkratnog čitanja, već i dublje analize šta ispadne kad se kombinuju dva stripska stila; italijanski i američki.

Ovaj strip je izlazio u periodu novembar 2019 – mart 2020. kada su objavljena tri broja, koje je izdavačka kuća Čarobna knjiga sakupila u jednu knijgu i objavila pred kraj 2020. godine u klasičnom Boneli formatu, tvrdih korica. U Italiji je najavljen i četvrti broj koji bi trebalo da izađe krajem februara 2021.

POGLEDAJTE I OVO: 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x