“Dolazak” – Imigrant u zemlji Čuda

0

“U Australiji, ljudi ne stanu da zamisle kako je nekim od tih izbeglica. Pošto se pojave, oni ih vide samo kao problem, ne misleći o većoj slici. Ne očekujem da će knjiga promeniti ičije mišljenje o stvarima, ali ako uspe da natera ljude da makar zastanu i promisle, smatraću da sam uspeo u nečemu.” – Šon Tan, u intervjuu za “School Library Journal”, 2007.

Prikaz stripa “Dolazak” autora Šona Tana u izdanju Komika

Na omotu Komikovog izdanja stripa “Dolazak” možete naći reči hvale iz pera Marđan Satrapi, autorke “Persepolisa”. “Dolazak je apsolutno čudo. Ne sreće se često crtež ovog kvaliteta, niti ćete često naići na knjigu koja je ovoliko hrabra.” Bilo da obraćate pažnju na kritike ili ne, ova je vrlo bitna jer će o umetničkom delu o imigraciji najvaljanije suditi neko ko ju je i sam iskusio. Satrapi je potpuno u pravu. Knjiga jeste “hrabra” – u smislu da, putem nadrealizma, priča istinu o imigrantskom iskustvu u njegovoj potpunosti; tema koja će, već na samom početku, odbiti većinu pre nego što i otvore knjigu; koja će u domove uneti nisku osećanja i sećanja koja visi oko vrata svakog imigranta – bežanje od opasnosti, oproštaji od porodice, putovanje, snalaženje u novom svetu, usamljenost, otuđenost, potraga za poslom i saosećanjem, noćne more, čežnja za voljenima i mnoge druge gorko-slatke dragulje.

Pročitajte: “Džejson Brajs” – Borba protiv ispisanih života

Sudeći po određenim vizuelnim elementima čini se da je Tan, makar podsvesno, bio nadahnut fantastičnim svetom “Codex Seraphinianus”-a, italijanskog umetnika i arhitekte Luiđija Serafinija. “Codex Seraphinianus” je enciklopedija izmišljenog sveta, pisana nepostojećim pismom, koju nastanjuju fantazmagorična stvorenja čiji svet (inače nadrealistična parodija stvarnosti, po autoru) dovoljno odudara od stvarnog da bude zapanjujuć i zbunjujuć, ali dovoljno sličan da mami mornare u mračne vode neprekidnog mudrovanja. Nalik svetu “Codex”-a, Tanov svet istovremeno jeste i sličan našem svetu, što se vidi po stilu crteža. U pitanju je savršeno ukompovana mešavina suprotnosti. Likovi su rađeni na osnovu fotografija (koje je Tan pravio u svojoj garaži) i stavljeni da životare nasuprot apstraktne i fantastične scenografije. Takođe, iako je svet ispunjen neobičnim stvorenjima, stil je koncipiran na osnovu starih fotografija, sa sepijom paletom boja, koja se preliva od srebrnih do zlatnih tonova.

“Dolazak”, isključivo putem crteža, priča priču o čoveku koji mora da napusti svoju porodicu, u zemlji koju napadaju crne aždaje šiljatih repova, kako bi otišao negde gde može da im obezbedi bolji život. On dolazi u taj novi svet, njemu potpuno drugačiji od svega što je pre video i traži posao, dom, nekog ko želi i može da mu pomogne, sporazumevajući se gestikulacijom i crtežima. Nalazi jednu sobu sa krevetom i, u jednoj od ćasa, sakriveno stvorenjce, nalik nekom hibridu vodozemca, miša i psa, s kojim se sprijatelji. Tokom potrage za poslom on upoznaje druge imigrante, čije su priče podjednako tužne koliko i njegova, i jedni drugima nesebično pomažu. Na kraju je – srećan kraj. Opet, i u samoj naraciji, imamo mešavinu stvarnosti i nestvarnosti jer taj srećan kraj je tehnički moguć, ali ga mnogi ne dosegnu.

Šon Tan, strip-umetnik, dete imigranata, rođen je u Australiji. Pored silnih nagrada koji je dobio za “Dolazak”, Tan je takođe dobitnik Oskara za kratki animirani film “The Lost Thing” (2010), koji je rađen na osnovu njegovog istoimenog stripa.

Izdavačka kuća Komiko je ovaj strip izdala 2019. godine u A4 formatu tvrdog poveza u koloru.

Autor: Marko Gilmore

POGLEDAJTE I OVO:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x