“Sve smrti Lejle Star” – Ko želi da živi zauvek?
Dok gospođa Šah steže ruku svog supruga u porođajnim naporima, jedna devojka sa žurke nehajno sedi na prozoru, a troliki bog proglašava Smrt za tehnološki višak jer se upravo rađa dečak koji će pronaći formulu besmrtnosti.
Još od praskozorja čovečanstva i sticanja samosvesti, ljude impresionira smrt barem koliko i sam život. Prva filozofska razmatranja o duši su stvorila i pitanje – šta se sa tom esencijom bića dešava kada umremo? Da li samo prestajemo da postojimo ili se naša svest seli u zagrobni život u kome će se meriti težina naših grehova? Kao i tada, ni danas ne znamo odgovor na to pitanje. lejle
Praistorijski ljudi su božanskim intervencijama objašnjavali sve ono što nisu bili u stanju da razumeju ili koncipiraju na drugi način i bili su skloni da prirodnim silama i pojavama dodele avatara, najčešće čovekolikog oblika. Tako su nastajali paganski panteoni, a gotovo svi su među svojim članovima imali personifikaciju smrti.
U Staroj Grčkoj je to bio Tanatos, u keltskoj mitologiji duh u ženskom obličju Banši. U Skandinaviji, nordijska mitologija je personifikovala smrt u obliku Hel. U verovanjima Haićanskog vudua, Guede je porodica duhova koji predstavljaju utelovljenje smrti. U Srbiji i drugim slovenskim zemljama smrt je predstavljena kao Kosač, koji između ostalog predstavlja i oličenje mračnih sila.
U Hinduizmu, koji je danas najzastupljenija svetska politeistička religija, smrt je predstavljena u obliku Kali, boginje sa plavom kožom, zastrašujućeg izgleda i sa dva ili više pari ruku. Neke grane Hinduizma je smatraju ultimativnom silom u Univerzumu, a jednu njenu varijaciju upoznajemo na početku grafičke novele „Sve smrti Lejle Star“ koju su stvorili scenarista Ram V i crtač Felipe Andrade.
RADNjA
Na početku, radnja se odvija paralelno u Mumbaju, gradu od 12 miliona stanovnika na Zapadnoj obali Indije, i u svetu Hindu bogova. Dok na Zemlji trudna gospođa Šah pokušava da se probije do porodilišta, apsolventi jednog Mumbajskog univerziteta organizuju žurku na šestom spratu jednog solitera, a na nebesima, koja ovde izgledaju kao moderna korporacija, Smrt je pozvana u kancelariju vrhovnog, trolikog božanstva.
Dok gospođa Šah steže ruku svog supruga u porođajnim naporima, jedna devojka sa žurke nehajno sedi na prozoru, a troliki bog proglašava Smrt za tehnološki višak jer se upravo rađa dečak koji će pronaći formulu besmrtnosti. Kako njene božanske usluge više nisu potrebne, Smrt dobija priliku da vodi život običnog ljudskog bića, ali ona nije naročito oduševljena što gubi posao koji radi bukvalno čitavu večnost. Koristeći stara prijateljstva, uspeva da izdejstvuje da u smrtni život uđe na mestu gde se pronalazač besmrtnosti rađa. Tako će se Smrt probuditi u telu Lejle Star, one devojke sa prozora koja se bacila na pločnik i po prvi put će se susresti sa Darijem Šahom. Kasnije će tih susreta biti još, a svaki će se završiti novom smrću Lejle Star i novim buđenjem u svetu živih.
SCENARIO
Ram V je stvorio jednu poetičnu priču o životu i ljudskosti koristeći slične alate kao Fabio Mun i Gabrijel Ba kada su radili na kultnom Izletniku. Glavni junak u oba dela umire na kraju svakog poglavlja da bi u sledećem bio živ i otkrivao tajne života. Međutim, Ram u pripovest o Lejli Star unosi nešto manje suptilan element natprirodnog.
Ovaj strip obiluje dirljivim scenama i mudrim rečenicama koje ni jednog trenutka ne zvuče patetično. Kao i u životu, u ovoj priči se smenjuju momenti humora, tragedije, melanholije, otkrovenja i nagoveštaja ljubavi, a pisac je sve poruke preneo jednim neusiljenim i nenametljivim tonom koji gotovo da ima meditativno dejstvo.
Kraj je naročito upečatljiv i prilično pametno napisan, tako da ključno filozofsko pitanje ostaje da lebdi u vazduhu iznad glave čitaoca poput govornog oblačića iz stripa. To je zapravo i ključni pokazatelj da se radi o kvalitetnom delu, ostavlja nas da se pitamo i razmišljamo.
Uprkos identitetu glavne junakinje, ovo je strip koji govori o kompleksnosti života, a na neki način, čak i demistifikuje smrt prikazujući je kao šraf u mehanizmu korporacije.
Pročitajte: Pre invazije behu – Šokovi budućnosti
Sa druge strane, iako je radnja smeštena u egzotičnoj Indiji u narativu se to nimalo ne oseća i ta pozadina deluje prilično generički. Ukoliko se zamene imena nekih od likova i neznatno promeni vizuelni prikaz, Sve smrti Lejle Star bi mogao da bude smešten u bilo koji drugi deo sveta. Ram pominje tek par božanstava poimence i propuštena je šansa da se malo dublje zađe u hinduističku mitologiju. Istina, to nije ni bio cilj ovog stripa, ali bi svakako bolje predstavljanje socijalnog kontrasta u indijskom društvu poslužilo svrsi. Tako da ostaje mali žal za upečatljivijim okruženjem.
LIKOVI
Što se likova tiče, u ovom delu ih nema previše sa značajnim prostorom i velikim narativnim lukovima. Ali su i oni epizodni dobro napisani i lepo se uklapaju u širu sliku koja se na kraju sastavlja.
Lejla Star, odnosno Smrt je najupečatljivija, što je i logično. Prelazi veliki put u kratkom vremenskom periodu. Kao boginja je bila prisutna od osvita vremena među ljudima, ali potpuno distancirana od svega što je zapravo ljudsko. Svoj smrtni život počinje kao ljutita i osvetoljubiva osoba, a do poslednje strane biva potpuno transformisana.
Darije Šah je čovek kome je suđeno da pronađe formulu besmrtnosti i on je razlog što Smrt gubi status božanstva. Bivšu boginju sreće još u prvim časovima svog života, a onda ponovo sa osam godina kada se po prvi put susreće sa gubitkom drage osobe, zatim sa dvadeset, trideset i šest i poslednji put u zimu svog života. Svaki od tih susreta je ostavio dubok trag na njemu i kroz njih ga upoznajemo kao čoveka i vezujemo se za njegova iskustva.
Od ostalih likova poimence ćemo pomenuti još samo Pranu, boga života koji je neraskidivo vezan za Smrt, odnosno Lejlu i koji je posle svake nezgode koju doživi vraća u život i koji ima za njen boravak na Zemlji ulogu sličnu Vergiliju u Danteovoj Božanstvenoj komediji.
CRTEŽ
Felipe Andrade je portugalski autor jako lepršavog i karakterističnog stila. Uz odlično kadriranje i uklapanje u ritam radnje, njegov crtež je doprineo da i vizuelni deo ovog stripa bude jako lep. Međutim, može mu se prigovoriti slična stvar kao i scenaristi. Naime, likovi koje je oživeo Andrade više deluju kao Portugalci, Španci ili najpre kao stanovnici neke južnoameričke zemlje umesto kao Indijci. Samo kada je prisutan karakteristični nakit, možemo da zaključimo da je radnja smeštena u najmnogoljudniju zemlju na svetu.
Gotovo neonski kolor na kome je uz Andradea radila Ines Amaro se sasvim lepo uklapa u recept i daje ton egzotičnosti tamo gde je u drugim segmentima zakazala.
IZDANjE
Sve smrti Lejle star je originalno izdao američki izdavač BUM studios 2021. godine u četiri sveske standardne za tamošnje izdavaštvo, da bi kasnije bile objedinjene u jedinstvenu knjigu.
Darkvud je ovu grafičku novelu izdao kao šestu knjigu u ediciji Saskvač u kvalitetnom, mekom povezu na formatu standardnom za američke trejdove. Sve je odrađeno perfektno, od dizajna preko papira do poveza kao što smo od Darkvuđana i navikli.
Saskvač se polako ali sigurno ustaljuje na domaćoj strip sceni kao dom kvalitetnih, modernih priča od preko Bare. Birajući naslove koji dolaze iz, uslovno rečeno, manjih izdavačkih kuća, pokazuju da kreativnost na američkoj sceni nikako nije mrtva, na šta mogu da nas navedu neki superherojski naslovi novijih datuma. Sveže, kvalitetne i potentne priče nalaze se tamo gde umetnici imaju slobodu, a Darkvud se, po svemu sudeći, posvetio tome da pred domaću publiku iznosi najbolje proizvode tih sloboda.
Autor: Nikola Tasković