Zašto publika ne voli Milerovu “Odmazdu Mračnog Viteza”?
Dok je “Povratak Mračnog Viteza” dosegao nivo jednog od najkultnijih stripova svih vremena, njegov naslednik je doživeo skroz suprotnu sudbinu.
“Odmazda Mračnog Viteza” (2001) je jedan od onih nastavaka koje niko nije želeo, sudeći po mnogim glasinama, čak ni sam autor. Ipak, šteta je učinjena, a nastavak jednog od najkultnijih grafičkih novela svih vremena je, ispostaviće se, jedan od najgorih nastavaka svih vremena.
Zašto je to tako? Šta čini “Odmazdu Mračnog Viteza” toliko lošim nastavkom i stripom? U nastavku slede sve promene u odnosu na originalni “Povratak Mračnog Viteza”, a koje se publici u većini slučajeva nisu svidele.
Postavljen 3 godine nakon originalne priče, “Odmazda Mračnog Viteza” govori o Betmenovom tajnom pokretu koji će ustati protiv korumpirane vlade, koja je zlobnija nego što se čini. Betmen je regrutovao svoje stare saveznike među kojima su Flash, Atom, Elongated Man, Plastic Man…
Već sada vidimo velike razlike u odnosu na strip “Povratak Mračnog Viteza”. “Odmazda Mračnog Viteza” je priča mnogo većeg obima, u nju je uključeno mnogo više glavnih i sporednih likova, te samim tim više deluje kao priča koja se fokusira na Ligu Pravde, negoli na Betmena.
POVEZANO: Milerovo uzdizanje Betmena i revitalizacija američkog mejnstrim stripa
Betmen je i dalje pokretačka snaga i lider narativa, ali ovakav pristup ostavlja prostora za istraživanje drugih likova. Supermen je npr. istražen sa jedne druge strane i dobija više prostora nego što je imao u “Povratku Mračnog Viteza”. On počinje da shvata da futuristički svet nije baš onakav kakvim ga je on shvatao i to ga dovodi do depresije. Kako bi omogućio sebi veću slobodu u širenju priče i istraživanju likova, Miler je događaje proširio van granica Gotama, istovremeno pokušavajući da tako samom narativu da na važnosti i neizvesnosti.
Betmen i njegova družina bivaju previše nasilni prema svakome ko im se nađe na putu. Betmenu nasilje nikada nije bilo strano, ali u ovoj priči deluje kao da je previše zaglibio, nimalo ne razlikujući se od svih zločinaca sa kojima se borio tokom godina. On čak opravdava svoje nasilje govoreći kako je to za ”veće dobro”.
Miler ubacuje mnogo necenzurisanih psovki koje nisu u skladu DC-ijevih superherojskih stripova. One imaju za cilj da šokiraju čitaoce, ali bezuspešno. Više se mogu okarakterisati kao psovke kojima apsolutno nije mesto tu, jer likovi koji ih izgovaraju gube na prefinjenosti i pravim superherojskim motivacijama.
POVEZANO: Kako je Krigštajnov strip ,,Master Race” uticao na Frenka Milera
Crtež ni u kom slučaju ne čini da ovaj strip izgleda dobro, makar vizuelno. Dok mnogi karakterišu Milera kao lenjog crtača, ovde njegovi simplistički paneli sa jednostavnim oblicima imaju zadatak da odražavaju estetiku jednog ružnog sveta, bez da stvaraju bespotrebne distrakcije.
Da bi postizao jake efekte kada je u pitanju tempo priče, Miler je u “Povratku Mračnog Viteza” koristio svoju sjajnu strukturu panela i dimenzioniranje na pravi način. U stripu “Odmazda Mračnog Viteza” sve se to čini neuravnoteženo. Miler se, da li zbog lenjosti ili nečeg drugog, više opredeljuje za panele na kojima se previše razmeće sa prostorom. Postoji previše panela koji se prostiru na celoj stranici, ili čak dve, a da to nema nikakve vizuelne poente.
“Odmazda Mračnog Viteza” je strip kome fali sofisticiranosti u temama kojima je Miler ovaj put pokušao da se bavi. Iako je proširio razmere svog strip ”univerzuma” Miler je pogubio konce i pažnju koju je morao posvetiti prevelikom broju likova. Milerovi crteži su previše statični za svačiji ukus, bez obzira na to kakav smisao je on zamislio da taj crtež treba da ispuni.
Kao i kod mnogih nastavaka koji imaju za zadatak da opravdaju veliku popularnost svog prethodnika, “Odmazda Mračnog Viteza” je bila veliko razočarenje. Uprkos tome, ovaj strip je zanimljiv na jedan drugi način, jer nudi estetiku koja je, ne ispred, nego izvan svog vremena. Svakako se neće naći ni na jednoj listi najboljih stripova koje morate pročitati pre nego što umrete, ali treba ga pročitati iz čiste radoznalosti. Ako je “Povratak Mračnog Viteza” dao mnogo definicija kako treba da izgleda dobar strip, “Odmazda Mračnog Viteza” može dati mnogo objašnjena šta loše stripove čini lošima.
Kakvo je vaše mišljenje o ovom stripu? Pišite nam u komentarima.