“Betmen: Džoker” – Dan kada je Džoker pušten iz ludnice Arkam

“Ne znam detalje… Još uvek ne znam zašto, ali… Džokera su pustili iz ludnice Arkam.”

Prikaz stripa “Betmen: Džoker” pisca Brajana Azarela i crtača Lija Bermeha

Upravo gore navedenim rečima počinje ovaj strip Brajana Azarela sa svežijim i drugačijim pristupom prema Betmenovom arhi-neprijatelju, Džokeru. “Betmen: Džoker” je izašao 2008. godine na krilima uspeha Nolanovog filma “Mračni vitez”. U početku je bio planiran kao mini serijal, ali su u DC-u odlučili da objave kompletnu priču u tvrdokoričenom izdanju uoči Noći veštica, što se pokazalo kao mudra odluka.

Gotam je zasigurno najomraženija metropola u modernoj pop fikciji, kriminalci i dalje rukovode njime i sve to odiše atmosferom nekakvog distopijskog zanosa. Azarelo se duboko fokusirao da zagrebe ispod površine ovog grada i pokaže nam šta je Gotam u stanju da ispljune iz svoje utrobe.

Priču pratimo iz perspektive Džonija Frosta, još jednog naivnog, poniznog i nesnađenog gubitnika u ovom gradu koji pokušava da pronađe svoje mesto. Dakle, Džoker je, niko ne zna kako i zašto, pušten iz ludnice Arkam, a Džoni Frost je taj koji je zadužen za to da ga pokupi po izlasku. Azarelo puštanjem Džokera iz ludnice bez objašnjenja pravi presedan. Svakakvih genijalnih planova bekstva i načina na koje je Džoker ranije izlazio iz ove ludnice smo se nagledali tokom decenija postojanja lika, stoga nas je Azarelo poštedeo još jedne slične situacije.

POVEZANO: Betmen: Ludnica Arkam, ozbiljna kuća na ozbiljnoj zemlji

Dok je Džoker bio u ludnici, kontrolu nad Gotamom su preuzeli drugi negativci poput Pingvina i Dvolikog. Džoker nije nimalo srećan zbog toga i želi da se vrati na vrh. Strip posmatramo kroz naraciju Džonija Frosta koji je naivan, hrabar, ali je istovremeno i uplašen. On postaje Džokerova desna ruka, ne shvatajući da je Džoker gadniji i zlobniji od bilo kog drugog kriminalca.

Azarelo pametno izbegava da uđe u Džokerovu glavu i misaoni proces, zato Džonija Frosta čini naratorom priče. On upoznaje Džokera naivno, nadajući se da će postati njegov prijatelj. Frost je frustriran sopstvenim, neuspšnim i mizernim životom, te uz Džokera vidi put ka nekom vrhu, uspehu i ostvarenju želje da postane neko bitan. Uprošćeno rečeno, ceo motiv stripa je igranje sa vatrom i posledice toga. Džoni Frost će brzo shvatiti da se uvalio do guše i da je sve teže naći izlaz iz situacije u kojoj se našao, ali biće prekasno.

U Džokerovom osvetničkom pohodu prema onima koji su se ogrešili o njega dok je bio u ludnici Arkam, jedina stvar koja se može činiti nelogičnom je odsustvo Betmena, koji kao da je otišao na godišnji odmor. Ipak, ovo je Džokerova priča i fokus na njemu je opravdan. Sama radnja neće izazvati nikakav poseban mind-blown efekat kod čitaoca. Uprkos tome, Azarelo je sa pojedinim delovima scenarija dovoljno efektno zagrebao ispod Džokerove kože, pa se ova interpretacija lika često svrstava uz performans Hita Ledžera u filmu “Mračni vitez” i Murovo igranje sa Džokerom u stripu “Ubistveni vic”.

Umetnost Lija Bermeha u stripu “Betmen: Džoker” je zapanjujuća. On oživljava Gotam na svakom panelu u tolikoj meri da je Gotam lik za sebe u ovom stripu.  Navikli smo na gotski Gotam sa prelepom arhitekturom, ali Bermeho se ovde ipak koncentrisao na delove grada u kojima obitava šljam. Nolanova filmska i Bermehova stripovska vizija imaju dosta neobičnih vizuelnih sličnosti. Sam Džoker je dizajniran po uzoru na filmskog Džokera u izvedbi Hita Ledžera. I drugi likovi su vizuelno ukorenjeni u realističnoj atmosferi kakvu su doneli filmovi Kristofera Nolana. Dvoliki je samo još jedan mafijaš, Pingvin sitni gangster, Zagonetač spletkaroš i trgovac nelegalnim sredstvima, čak je i Kiler Krok samo mišićavi crnac, a ne mutant na kakvog smo navikli. 

“Betmen: Džoker” je klasična krimi vožnja kroz ulice Gotama upakovana u krvavu akciju i ušuškana u noir stil. Azarelo i Bermeho su satkali neke nove strane Džokera koje do sada nisu bile viđene. On nije negativac ove priče, već je njen anti-heroj, što stvari čini još strašnijim. 

Ovaj strip su za naše tržište izdali Darkwood 2015. godine u tvrdom koričenju i B5 formata, dok je Fibra izdala ovaj strip 2019. takođe tvrdih korica u absolute izdanju A4 formata.

Ostavite strip komentar

avatar
  Subscribe  
Notify of