SUIS: Prodaja izdanja bez prava i damping ugrozili srpsko tržište

0
SUIS: Prodaja izdanja bez prava i damping ugrozili srpsko tržište

Drugog dana 20. Međunarodnog salona stripa u Beogradu održana je tribina na kojoj se predstavio SUIS – Srpsko udruženje izdavača stripa. Udruženje je osnovano pre nekoliko meseci i upravo je Salon stripa, kao jedan od najvećih stripskih događaja u prestonici i celoj zemlji predstavljao pravo mesto za njihovo prvo, veliko javno obraćanje, ako izuzmemo osnivačko saopštenje za štampu.

Moderatod tribine bio je strip umetnik i predavač u školi stripa Đorđe Lobačev Vladimir Vesović, a ispred udruženja govorili su predsednik Srpskog udruženja izdavača stripa (SUIS u daljem tekstu) Vuk Marković iz izdavačke kuće Komiku, predsednik skupštine SUIS-a Goran Lakićević ispred Besne kobile, Borislav Pantić Čarobna knjiga, Ilija Mirović Forma B, Igor Marković System comics, Kristijan Relić Makondo, Slobodan Jović Darkwood i 300 čuda.

Predsednik SUIS-a Vuk Marković je na početku tribine istakao kako je čitalačka kultura u Srbiji prisutna i kako postoji veliki broj izdavača stripa i da se ovakvo udruživanje retko gde može očekivati.

-Cela ideja je da mi osnažimo i zaštitimo scenu i pripremimo je za neko naredno vreme. Ako se osvrnemo u poslednjih desetak godina strip scena produkcijska i izdavačka je stravično porasla, pre Belog puta nije bilo ništa, posle toga je sve krenulo i danas imamo praktično po broju izdanja jedan strip objavljen dnevno. Dakle više stotina izdanja. Ono što nas spaja jeste to što smo svi, uprkos razlikama, sa istim idejama, ambicijama i ljubavlju kao i jednakim požrtvovanjem, naveo je Marković govoreći o tome kako je udruženje nastalo.

Marković je naglasio više puta da je u posledjih deset godina urađeno mnogo, ali da se dalje teško može samostalno. Od korone pa ove tri godine uslovi u izdavaštvu su se drastično promenili do te mere da je produkcija stripa postala skupa, zahtevna i otežana mnogim problemima.

Borislav Pantić ispred izdavačke kuće Čarobna knjiga se najviše osvrnuo na asimetričnost tržišta između Srbije i Hrvatske kao prvi problem gde je istakao kako je srpska publika dosta otvorenija i kupuje u većem procentu hrvatska izdanja stripa, dok je hrvatska publika dosta konzervativnija i veoma mali broj srpskih izdanja stripa se proda na tom području.

– Drugi problem, je ozbiljniji problem i to je damping. Damping je politika cena kojom na stranom tržištu neko formira cenu koja je na nivou ili ispod nivoa proizvodne cene. To znači da vi formirate cenu na kojoj ništa ne zarađujete da biste potisnuli konkurenciju. Damping na sopstevnom tržištu je ozbiljna stvar, ali ne toliko koliko na stranom tržištu jer na stranom tržištu idete sa istim naslovima protiv domaćeg izdavača s tim što se vi uopšte ne ugrađujete, naveo je Pantić.

On je naveo da tu postoje dva primera od kojih je značajniji slučaj izdavačke kuće Fibra.

-Ono što sam ja primetio 2013. godine da su cene novih izdanja koja imaju istu opremu i isti obim u odnosu na slična izdanja iz prošlosti iste. Navešću konkretne primere. Primeri francuskih integrala koja imaju po tri albuma u jednom izdanju od 140-160 strana Čarobna knjiga je izdavala za 1499 dinara. Devet godina kasnije mi takve naslove objavljujemo po ceni od 2299 do 2499 dinara. Cena je skočila 65 posto, zbog inflacije, troškova proizvodnje… Za sve to vreme Fibra nije imala nikakvo povećanje cena, kazao je Pantić.

Pantić je takođe naveo i to da je, za svaku pohvalu Ministarstvu kulture Republike Hrvatske, Fibra kao i drugi hrvatski izdavači dobila veliku pomoć državnih organa na konkursima u svojoj zemlji, a da je pomoć kod nas mala iako je Čarobna knjiga prolazila dobro na javnim otkupima knjiga.

Pročitajte: Leskovac: Održan najveći javni čas crtanja stripova u Jugoistočnoj Evropi!

-Nemoguće je da postoji bilo koji način, bilo koja magija da kada inflacija za petnaest godina čini svoje, stripove objavljujete po istoj ceni. Šta je to učinilo? Pa učinilo je to da mi slična izdanja ne možemo ni da objavimo, istakao je Pantić.

On je istakao veliki problem za publiku koju ovakva situacija donosi. Čarobna knjiga je činila ono što nije želela, a to je da je počela da proverava naslove koje su odabrali da štampaju, da li je možda objavila ili najavila Fibra. To je prema Pantićevim rečima loše, jer će se Fibrino izdanje prodati u 200 primeraka u Srbiji, a izdanje Čarobne knjige bi moglo i u 700, ali sa paralelnim Fibrinim to za Čarobnu knjigu ne bi bilo isplativo.

-Fibra je ugrožavala naše tržište – prodajom bez prava i dampingom. I još jedna stvar – mi smo kao udruženje rešili da ne reagujemo nikada u slučaju kada originalna izdanja autora iz regiona treba da budu uvezena u Srbiju ili da se izvoze iz Srbije. Autori iz regiona mogu neovisno od toga da li su formalno sa izdavačima potpisivali prava i štampa u Hrvatskoj da budu uvezena u Srbiju. Dakle, Kordej, Macan, Kerac, ako je originalan strip, ako nije rad za licencu, rekao je Pantić, dodajući da je to podsticanje regionalne saradnje.

Na temu kontrole uvoza Fibrinih izdanja u Srbiju, Slobodan Jović ispred striparnice i izdavačke kuće Darkwood kaže da će se gledati isključivo zakon i prava. suis

Nedavno je Fibra poslala prava za naslov iz opusa izdavaštva Čarobne knjige i ja sam pitao Boru da li smem da uvezem jer imaju sva prava, Bora je rekao da uvezem, naveo je Jović.

Predstavnici udruženja su najavili svoj zajednički nastup na Sajmu knjiga u Beogradu gde će više biti istaknuti manji izdavači.

Na pitanje novinara Strip Bloga o tome kako će izgledati njihova tržišna utakmica izdavči su kazali da su se udružili kako agenti ne bi njih doveli u međusobnu licitaciju i prodavali im izdanja za višu cenu i da neće jedni drugima ulaziti u okvire rada i izdavaštva.

1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x