“Blek Integral – Marinka Lebovića”: Kada Bleka uzme pod svoje domaća produkcija!
Da li je potrebno posebno predstavljati Velikog Bleka? Duboko smo uvereni da nije, posebno zbog toga što je taj isti Veliki Blek bio jedan od najpopularnijih strip junaka u Jugoslaviji, u zlatnom dobu stripa na našim prostorima, ako ne i najpopularniji.
Prikaz stripa “Blek Integral – Marinka Lebovića” u izdanju Niškog kulturnog centra i Udruženja ljubitelja stripa “Branko Plavšić”
Baš zbog ove činjenice redakcija novosadskog Dnevnika je odlučila da otkupi prava na pustolovine ovog junaka i tako omogući jugoslovenskim, mahom srpskim autorima da učetvuju u radu na ovom stripu. Ostalo je zabeleženo to, da je u Dnevnikovoj produkciji napravljeno preko sedamdeset epizoda Velikog Bleka.
Među autorima koji su radili na serijalu Veliki Blek ili Blek Stena bili su Branislav Kerac, Branko Plavšić, Sibin Slavković, Svetozar Toza Obradović, Mikica i Peka Ivanović i još mnogi drugi, između kojih se nalazi i ime Marinka Lebovića.
Prva knjiga nastala iz ideje da se prikupe epizode Bleka iz srpske radionice i objedine u više integrala, sadrži radove Marinka Lebovića i scenarista Svetozara Obradovića i Miodraga Milanovića. U pitanju je “Blek integral – Marinko Lebović” objavljen 2018. godine u izdanju Niškog kulturnog centra i Udruženja ljubitelja stripa “Branko Plavšić”. Urednici ovog izdanja su Zoran Nikolić i Srđan Savić. Grafičko-tehnički urednik izdanja je Milan Ilić. Ovo izdanje je dobilo Svetosavski pečat na Svetosavskom sajmu knjiga u Nišu za najbolje dizajniranu i tehnički objavljenu monografiju.
Pročitajte: Borba za prava radnika i sirotinje, to je razlog zbog kojeg volimo Bleka i Kena Parkera!
Publikacija dolazi na gotovo 400 stranica i velikog je, albumskog formata, sa tvrdim koricama. Na poslednjim stranicma knjige može se pronaći galerija naslovnica koje je crtao Marinko Lebović.
Unutar korica sadrži šest epizoda koje je nacrtao Marinko Lebović, “Samurajski mač”, “Topovi za rodoljube”, “Plavi uvojci”, “Đavolji učenik”, “Lov na ćurke” i “Kavez”. Takoće se pored uvodnika urednika izdanja Zorana Nikolića i istorijskog teksta drugog urednika Srđana Savića, može pronaći i intervju sa Marinkom Lebovićem, ranđen, kako sami autori izdanja kažu, u specifičnim okolnostima, gde je najveću ulogu odigrala Lebovićeva ćerka. Ona je svom ocu predano čitala pitanja, na koja je on odgovarao i sav materijal poslala redakciji u Nišu.
Lebović je rođen 1955. godine i 1980. se zaposlio u Pan art studiju kao profesionalni crtač stripova. U toj produkciji je pored rada na Veliko Bleku, svoj stil brusio i na stripovima poput “Luna, kralja ponoći”, ali je radio i za Forumovog “Tarzana”, dok je za Dečje novine i njihovu ediciju Gigant, crtao strip sa junakom Maksimilijanom Stounom. U svet ilustracije odlazi onda kada se Dnevnikova produkcija, a i ostale, ugasila, devedesetih godina usled teškog stanja u zemlji.
U svom intervjuu objavljenom u knjizi “Blek Integral”, Lebović je istakao da ga je u strip “uvukao” Zoran Janjetov, a da ga je njegova žena podržala u tome. Takođe navodi da je Bane Kerac na njega ostavio najveći utisak, kao jedan od kolega.
Na pitanje, kojim je svojim stripom lično najzadovoljniji, Lebović je odgovorio: “Pa rekao bih, nekim epizodama Bleka… Tu je i poneka epizoda Tarzana; ima ih koje su jako dobre, recimo “Rogon tua” i “Bodor”. Nekim epizodama sam stvarno vrlo zadovoljan, jer su bile grafički i narativno inspirativne, a još su bile i sa gorilom.”
Pročitajte: Sličnosti i razlike Velikog Bleka i Komandanta Marka: Susret gromada!
Lebovićev Blek se u mnogome razlikuje od njegovih predstava kod drugih crtača. Lebovićev prikaz ovog stripskog junaka nije tako prenaglašen, kao što nisu prenaglašeni ni njegovi verni pratioci, Okultis i Rodi. Blek nije gorostas sa prepumpanim mišićima, niti je neranjiv. One nema crte američkih superheroja, kako je to kod njegovih prvobitnih tvoraca. Takođe, Okultis nije toliko trapav i nezgrapan, kako je inače prikazivan, već je dosta smernije građen i njegovo delanje je u skladu sa pameću koju poseduje. Lebović je brinuo o svakoj liniji i svakom detalju.
Iako o Bleku znamo mnogo, što bi se reklo znamo ga u dušu, ipak nije loše podsetiti se nekih faktografskih podataka. Nastao je 1954. godine od strane italijanskog trojca Pjetra Sartorisa, Daria Gucona i Đovania Sinkreta, poznatijeg kao EseGese. Oni su ovaj serijal obrađivali i radili na njemu sve do 1965. godine. Lunov magnus strip je ove epizode objavljivao u brojevima od 128. do 292. Blek je imao i svoju francusku produkciju sa autorima Žan-iv Miton, Andre Amurik, Karl Čedroni…