“Jezovnik 3: Leglo strave”: Horor ljudske duše i tragičnost njihovih sudbina!
Kada se spoje Ričard Korben i Hauard Filips Lavkraft – užas je zagarantovan.
Prikaz stripa “Jezovnik 3: Leglo strave” Ričarda Korbena prema pričama i pesmama H. F. Lavkrafta
Lavkraft je možda i najpoznatiji pisac strave i užasa rođen 1890. godine, a preminuo 1937. Njegova dela su besmrtna, a slavu je doživeo tek nakon smrti. Njegov život u Providensu, u Roud Ajlendu je bio prošiven nemaštinom i usamljenošću, te je to možda razlog zbog kojeg su njegova dela toliko slikovita da neljudska, nestvarna, fantastična i tragična stvorenja oživljavaju pred očima čitalaca.
Pročitajte: Leglo strave: Horor priče i pesme Edgara Alana Poa u stripskoj adaptaciji
Za oživljavanje kripova pred očima publike postarao se i Ričard Korben, jedan od najpoznatijih crtača horor priča koje je realizovao na osnovu kako Lavkraftovih priča i pesama, tako i priča drugih horor pisaca, na osnovu adaptacije umetnika, strip scenarista u dinamične forme za vizuelnu predstavu.
Korben je postao poznat po objavljivanju svojih radova u časopisima strave Creepy i Eerie, ali i Heavy Metal, a najpoznatija dela su mu “Bladstar”, “Den”, “Svet mutanata” i “Kuća na granici”.
Korben neguje realistično karikaturalni stil crtanja sa veoma jasnim motivima i detaljnim dekorima sa gotičkom atmosferom u knjizi “Leglo strave” objavljenoj od strane izdavačke kuće Darkwood 2014. godine (treća knjiga edicije Jezovnik), u originalu priče iz ove knjige objavljene su pod nazivom “Haunt of horror: Lovecraft 1-3” u izdanju Marvela 2008. godine.
Priče koje obrađuje Korben od Lavkrafta su “Dagon”, “Muzika Erika Zana” i “Činjenice u vezi sa pokojnim Arturom Džerminom i njegovom porodicom”, dok su pesme u Korbenovoj “izvedbi” “Prepoznavanje”, “Kanal”, “Lampa”, “Bunar” i “Prozor.
Ljudske sudbine, njihovi strahovi i težnje ljudskog roda da postanu ono što nisu, inspirisale su Lavkrafta da stvori ove pesme i priče, koje su široj publici manje poznate. Verovatno je usamljenost koju je sam sebi priuštio i siromaštvo kojem je bio izložen Lavkraftu stvorilo pesimistični pogled na svet, stvarnost i ljudske sudbine. Njegovi ljudi su izgubljeni, predstavlja ih potpuno dezorjentisane u prostoru i vremenu i nekako kao da gledaju iz tuđe glave, ne snalaze se u spostvenoj koži, koja im je po difoltu tesna i nikako se ne uklapaju u nju, pa se tako sve što rade pretvori u horor i stravu. Korben je sve ove elemente oslikao na sebi svojstven način koji je i više nego neposredan, ali nekako se čak i njegova smernost u slikanju iskrivi tako da neki elementi deluju preterano, ali potrebno preterano kako bi se prikazala jačina tih scena i količina straha koju nosi atmosfera i likovi sa sobom.
Muzika koja priziva demone, pleme polumajmunolikih ljudi, bunar koji ima merdevine do smog pakla i kanal koji odnosi utopljene nade građana razrušenog grada, su motivi iz Lavkraftovih priča koji su motivisali Korbena na ova dela, inspirisali ga i dali mu podsticaj.
Dejan Ognjanović je preveo ovo delo, veoma smerno sa elementima arhaičnog jezika, a kako se u delu nalaze i originalne priče i pesme prema kojima su stripovi rađeni. Ognjanović je preveo i pesme, a priče su prevod Ratka Radunovića, izvedene iz knjige “Nekronomikon”.
Važno je i reći zbog čega se originalni naziv knjige razlikuje od Darkwoodovog. Domaći izdavač je dao ime “Leglo strave” knjizi prema istoimenom magazinu u kojem su objavljivani horor stripovi sedamdesetih godina.
Kada se pomeša jeza i strava, nastane pravi horor bez granica.
BONUS VIDEO REDAKCIJE STRIP BLOG: