“Krampi / Kreker Kid”: Pronalazač iz kamenog doba ili lovac na dugim prerijama..?
Početkom osamdesetih godina dvadesetog veka, na početku zlatnih godina za jugoslovensku strip scenu, redakcija Stripoteke je rešila da se ozbiljno pozabavi radom sa mladim talentima.
Prikaz stripa “Krampi / Kreker Kid” Petra Meseldžije i Dušana Vukojeva u izdanju Rosencrantza
Ti mladi talenti su bili Dejan Nenadov i Petar Meseldžija. Meseldžija je imao tu sreću da sarađuje sa jednim od najzastupljenijih jugoslovenskih strip scenarista tih godina, Dušanom Vukojevim, a njih dvojica su u periodu od 1981-1983. godine sarađivali na stripovima Krampi i Kreker Kid.
Pročitajte: “Kanu”: Prapočetak stradanja jednog naroda i jedne kulture
Dva humoristična stripa, sa zanimljivim likovima, veoma detaljno, karikaturalno nacrtanim, ispunjavali su dane ljubiteljima stripa, u najčitanijim časopisima koji su pažnju i akcenat stavljali upravo na tu umetnost.
Krampi je simpatični pećinski čovek, koji u svoj dosadi novog i još neokrnjenog sveta, pokušava da pronađe sprave i izmisli načine na koje bi život praljudi bio mnogo jednostavniji i svetliji. Naravno, to mu teško polazi za rukom, jer su svi oko njega bili izuzetno gluvi na sve izume i pronalaske, bistroumnog Krampija. Sva ova situacija se mogla prebaciti i na teren umetnika u sredini balkanskih zemalja i naroda. Jednostavno je, teško je može očekivati da umetnik bude shvaćen u glavama šire grupe “najpametnijih” i “najsposobnijih” ljudi, što ih je “bog dao za sve”… Uz Krampija se mogu pronaći začeci različitih sportova, izuma i sprava, ali Krampi je neke izume sam uništavao kada se bolje razmislio čemu bi mogli sližiti…
Krampi je strip rađen u veoma satiričnom tonu, sa izuzetnim humorističnim skečevima, ali i sa izuzetno dobro urađenim, karikaturalnim crtežom. Strip je rađen u formi kaiševa i svaki donosi neku novu priču, a ponekad se dogodi da protagonistu priče pregazi “Zastava 101” popularni Stojadin.
Kreker Kid je doista drugačiji strip, rađen je u formi tabli, isto karikaturalan i humorističan, ali sa mnogo više detalja urađen crtački, sa izuzetno popunjenim dekorima i čini se da je sa svakom tablom postajao sve više i više realističan.
-Proporcije glavnih likova bile su stabilno vođene kroz celu epizodu, dinamika svake table je nagoveštavala njegovo približavanje realističkoj formi crteža i slobodnoj montaži strip-table koju su u to vreme najviše zastupali španski crtači, govorio je u uvodniku za izdanje Rosencrantza strip umetnik Sibin Slavković.
Kreker Kid je severnoamerički lovac, sa prepoznatljivim, karikaturalnim likom Velikog Bleka, ali crne kose. On se susreće sa indijancima, drugim lutalicama velikih prostanstava Severne Amerike i slično.
Ono što je interesantno za ovaj strip jeste to da je dve epizode, koliko i postoji otkupila Stripoteka, ali da se one nisu pojavile u ovom časopisu, već su objavljene u časopisu Neven.
Dve epizode o Kreker Kidu “Plavi maslačak” i “Zmajeva planina” i kaiševi Krampija objavljeni su 2014. godine u izdanju Rosencrantz, u albumskoj formi.
Meseldžija se nakon odlaska iz zemlje prestao baviti stripom, ali najpoznatije njegovo izdanje, albumskog formata je “Kanu” priča o početku stradanja severnoameričkih naroda i prvim pronalascima tog kontinenta od strane Vikinga, a objavio ga je System Comics.
Krampi ili Kreker Kid, pitanje je sad!
BONUS VIDEO REDAKCIJE STRIP BLOG: