Joker: Killer Smile – Kad razum utihne…

0

Pod okriljem ediicje DC Black Label, 2020. godine objavljen je naslov Joker: Killer Smile nagrađivanog para scenariste Džefa Lemira i crtača Andree Sorentina

Joker: Killer Smile - Kad razum utihne...

Prikaz stripa “Joker: Killer Smile” scenariste Džefa Lemira i crtača Andree Sorentina

Džoker najbolje funkcioniše u pričama koje se mogu okarakterisati kao psihološki trileri i horori. Njegova nepovezanost sa ljudskim bićima i društvenim normama je upravo ono što ga čini zastrašujućim. Zbog toga je krajnje nepredvidiv. On je tama koja se neprestano nazire i uvek je na ivici da nas proždere. Zato je Džoker najbolji kada nije glavni lik u priči, već podsticajni element koji seje strah u noćnim morama neke druge osobe. Upravo je ovakva postavka u Lemirovoj priči Joker: Killer Smile.

Joker: Killer Smile je priča postavljena slično filmu “Kad jaganjci utihnu”, gde je glavni fokus radnje na psihoterapeutu Benu Arnelu, čoveku koji pokušava da izleči Džokera. Prethodni pokušaji lečenja Džokera su bili neuspešni, a mnogi od lekara su i sami postali mentalno bolesni nakon rada sa pacijentom poput Džokera. Nijedan psiholog ili psihoterapeut nikada nije uspeo da se probije kroz ludilo koje ispunjava Džokerov um, ali dr. Ben Arnel veruje da je drugačiji. Siguran je da će on biti taj koji će konačno dopreti do Džokera i izlečiti ga. Naravno, Džoker ima plan za njega i vidimo kako se čovek zdravog razuma raspada dok ga Džokerova podmukla inteligencija izjeda i dr. Arnel počinje da nosi svoj posao kući na najgore načine…

Obzirom da se Joker: Killer Smile ima samo tri dela, Lemir ne gubi vreme. Na zanimljiv način nam daje uvid u Džokerov um, na to kako izvrće stvarnost i manipuliše ljudima, a sve to je ispričano od strane jedne od njegovih žrtava. Dok njegove žrtve ne mogu da razvdoje stvarnost od iluzije koju Džoker implementira u njihove umove, on je fluidan sa istinom i silno se zabavlja gledajući kako se drugi oko njega psihički slamaju. To je ono najjezivije u vezi Džokera…

Joker: Killer Smile doživljava neočekivani epilog u one-shot stripu Batman: The Smile Killer.

Ovoga puta fokus nije na dr. Benu Arnelu, već na samom Brusu Vejnu. U Batman: The Smile Killer glavno pitanje je da li Betmen postoji ili je samo izmišljena figura. Ovaj epilog u priči Džefa Lemira počinje kao što biste očekivali da započne bilo koja priča o Betmenu, ali se zatim skreće na prikazivanje Brusa Vejna kao zatvorenika u Arkhamu. Bizarna i mračna priča, koja istražuje i poigrava se sa idejom o zdravom razumu Brusa Vejna i pitanjem da li je i sam Betmen, Brus Vejn, korumpirananog uma poput uma dr. Arnela, te da li su njegova sećanja na vreme koje je proveo kao Betmen uopšte stvarna.

U pitanju je intrigantan epilog u kome nam Lemir daje tri verzije Betmena. Mladog Brusa sklonog depresiji i samopovređivanju, Betmena koji juri za Džokerom i Brusa Vejna u ludnici Arkam. Brus se u ludnici Arkam suočava sa egzistencijalnim užasom kada saznaje alternativnu priču o sebi koja može, a i ne mora biti istinita. Ljudi koji redovno čitaju stripove o Betmenu pomisliće da je u pitanju još jedan Džokerom zli plan da se poigra sa umom Brusa Vejna, ali će ipak osetiti gorak ukus sumnje u ustima jer Lemir ubedljivo plete priču koja podržava Brusovu sumnju u sopstveni razum i tera čitaoce da se zapitaju.

Realistični stil Andree Sorentina jako godi ovoj priči. On, uz koloristu Đordija Belera, sumornim vizuelnim prikazima daje ovom stripu pravu horor atmosferu punu napetosti. Njih dvojica pametno smeštaju Džokera pod svetla ludnice Arkam, gde zlikovac nikad nije prikazan u mračnom okruženju, dok su delovi u kojima dr. Ben Arnel gubi razum ovenčana tamom i senkama.

DC Black Label je pokrenut sa ciljem da donese zrelije i mračnije priče o DC-ijevim superherojima, a Joker: Killer Smile sa epilogom Batman: The Smile Killer jeste jedna jako mračna i zastrašujuća priča. Tu nema srećnog kraja, nema pobede dobrog nad zlim, nema crnog i belog, samo nijanse sive koje će naterati čitaoce na razmišljanje.