STRIP LIČNOST: Đankarlo Berardi – otac potcenjenog remek dela

Kada se pomene ime iz naslova ovog teksta, prva asocijacija, svakako, mora da bude Ken Parker. Serijal koji je Berardi kreirao zajedno sa crtačem Milacom i kojim su uneli do tada neviđenu živopisnost i mogućnost identifikacije čitaoca sa protagonistom u žanru vesterna.

đankarlo berardi stripblog

Đankarlo Berardi je rođen 15. novembra 1949. godine u Đenovi. Pre nego što će se uploviti u nemirne vode stripa, kao student pokazivao je interesovanje za pozorište i muziku. Prateći trubadurske muze, šezdesetih oprobao se kao pevač i gitarista benga Gli Scorpioni (Škorpioni).

Međutim, početkom sedamdesetih je imao sreće da se okuša u zanatu koji mu, kako će se ispostaviti, najbolje ide od ruke – stripom.

Odmah na početku, stvra partnerstvo sa Ivom Milacom. Objavljuju kratku priču Il Cieco u magazinu Horor , u kome je jedan od urednika bio, svima dobro poznati, Alfredo Kasteli, te tako prave prvi korak ka statusu legendi italijanskog stripa.

Pročitajte: Borba za prava radnika i sirotinje, to je razlog zbog kojeg volimo Bleka i Kena Parkera!

Godine 1970. ostvaruje saradnju sa časopisom Sorry i studiom komičnog stripa Bierreci. Dragocena iskustva stiče pišući priče o Tarzanu, Mačku Silvestreu i Miki Mausu (u Italiji znanom kao Topolino). Naredne godine biva unajmljen kao scenarista Dijabolika i tako se po prvi put uzdiže iz magazinsko-novinskog stripa.

Berardijev juriš u svetu devete umetnosti se nastavlja i u Boneliju prepoznaju njegove kvalitete. Godine 1974. dobija šansu da sa svojim partnerom Milacom stvori novi vestern serijal za najveću italijansku kuću. Iako će taj serijal u budućnosti biti prepoznat kao vestern koji iskače iz standardnih šablona, autori nisu dobili potpuno odrešene ruke. Samo ime serijala i fizički izgled glavnog junaka se nisu svideli starom Serđu Boneliju. Volja vrhunskog autoriteta je zapovedila da Džebedaja Bejker mora da se prekrsti i da obrije bradu. Novo prezime traper je poneo po omiljenoj olovci Berardija – Parker, dok je Milaco kumovao i novom junaku nadenuo ime Ken i lice Roberta Retforda.

Iako je karijera Đankarla Berardija, bez ikakve sumnje, bogata i kada se skrene pogled sa trapera i izviđača, Ken Parker ostaje najveći i najupečatljiviji deo mozaika ne samo Berardijevog, već i Milacovog opusa. Ne treba mnogo mozgati da bi se shvatilo zašto je to tako. Vestern je u Italiji i danas jako popularan žanr, a u vreme poroda prvih epizoda Kena maltene se i nisu stvarali drugačiji stripovi u zemlji pice i špageta.

Berardi se usudio da svetu sa kraja devetnaestog veka pristupi iz nešto drugačijeg ugla. Tako ne svodi Kena na revolveraške okršaje, batinanje nitkova i pluvanje u bakarne nokšire na podovima saluna. Ken nije nepobediv, niti bezgrešan. Često se njegove epizode završavaju porazom dobrih momaka ili, kako to u životu često biva – nerešeno.  Ken je univerzalna socijalna kritika svih vremena i režima, priča svim vrstama ljudi koji žive na granici (figurativno i bukvalno).

Danas je Ken prepoznat kao istinski klasik italijanske strip kuhinje, ali u vreme prvih izdanja nije uspevao da postigne tiraže koji bi ga utemeljili u Boneliju. Tako, posle 59. broja prestaje da izlazi pod okriljem Bonelija. Berardi i Milaco će ga oživeti u sopstvenoj izdavačkoj kući Parker Editore pod čijim logoom izlazi još nekoliko epizoda redovne serie i trinaest specijala. serijal se konačno završava 1998.

Berardi za Boneli nije pisao samo Ken Parkera. Ostaće zabeleženo da je radio i na jednoj epizodi Malog rendžera, Teksovom maksiju, Nik Rajderu i Čoveku sa Filipina.

novi baner

Sa Milacom je nastavio plodonosnu saradnju i u naponu snage zajedno stvaraju mini serijale Dobrodošli u springvil za magazin Scorpio, Tiki za Edizioni Paoline, Tomov Bar, Tomi Stil…

Sa crtačem Đorđom Trevisanom, adaprira u strip najpoznatijeg detektiva Šerloka Holmsa. To iskustvo u kriminalističkom žanru mu je bez sumnje značilo kada je 1998. za Boneli pokrenuo novi serijal – Julija.

Julijin žanr se ne dovodi u pitanje, to je punokrvni krimić sa klasičnim ili manje klasičnim pričama obogaćenim Berardijevim pogledima na svet i društvo.

Priča o kriminologu, Juliji Kendal koja nosi lik Odri Hepbern se, za razliku od Kena nalazi u samom vrhu Bonelijevih tiraža. Međutim zlatno vreme stripa je, bez sumnje prošlo, pa poređenje nije baš adekvatno. Kako bilo, Julijin 254 broj je trenutno na italijanskim kioscima pa za Berardija nema odmora.

Ostavite strip komentar

avatar
  Subscribe  
Notify of