Treća sreća Zlatne serije u izdanju Veselog četvrtka

U godini kada se obeležava pola veka od objavljivanja prvog broja legendarne strip edicije “Zlatna serija” u izdanju novosadskog Dnevnika, ova serija je obnovljena, a novi izdavač je Veseli Četvrtak iz Beograda (koji takođe ove godine obeležava deset godina postojanja).

zlatne serije stripblog

Nakon pedeset godina obnovljena “Zlatna serija” 

Kerac: Nova Zlatna serija svakako neće zameniti onu staru, nije joj to ni smisao 

Objavljivanje ogromnog broja stripova, do tada ne zapamćenog na porstorima bivše SFRJ započeo je 15. januara 1968. godine urednik Dnevnikovih zabavnih izdanja Mitar Milošević.     

– Rođena u vreme ekspanzije stripa na ovim prostorima, Zlatna serija je nedvosmisleno doprinela onome što ćemo kasnije zvati Zlatno doba jugoslovenskog stripa. Svojom orijentacijom na tadašnju italijansku produkciju, otvorila je još jedan prozor u svet mašte i avanture. Čitaocima naviknutim na stripove ‘’u nastavcima’’ i manje-više američku sindikatsku produkciju, inovativnost franko-belgijske škole u Kekecu i neobičnost ‘’debelih’’ sveski iz Italije štampanih u Dnevniku bili su neophodan pomak u vezivanju za devetu umetnost, objašnjava za Danas strip crtač Branislav Kerac, naglašavajući da je njima autorima, tada početnicima, Zlatna serija značila kao vodič kroz neistražene delove stripskog jezika, posebno što se tiče naracije i dramaturgije.

“Zlatna serija” započela je svoje objavljivanje epizodom “Četiri obračuna” u kojem se jugoslovenska publika upoznala sa neumoljivim i do sada neprevaziđenim rendžerom Teksom Vilerom. Navodi se da je edicija bila toliko popularna da je tiraž za pojedine sveske dostizao broj 200.000 primeraka, a da se standardni vrteo između 50.000 i 80.000 svesaka.

– Oslonjen na pozitivnu moralnost veoma popularne omladinske literature utemeljene na Dimi, Kuperu, Maju i Greju, italijanski tip vestern stripa je ugrabio masovnu i bezrezervnu podršku čitalaca. Arhetipski junaci poput onih koje smo gledali u Rio Bravu, Tragačima i Traperu Keliju lako su našli put do srca publike željne avantura i akcije. Teks, Zagor, Blek, Pilot, Mali rendžer, a kasnije Ken Parker, Marti Misterija i Dilan Dog postali su članovi ogromne familije stripofila bez kojih se nije mogla zamisliti dnevna doza neophodne mašte, kaže Kerac.

Veliki tiraž stripova nije jedina zanimljivost u ovoj priči o “čuvenoj žutoj traci”. U uvodnom tekstu, na početnim stranicama “nove Zlatne serije” urednika Veselog četvrtka Dušana Mladenovića navodi se kako su italijani imali tri zlatne serije. To je interesantra priča istorije italijanoskog stripa, međutim ponovnim pokretanjem Zlatne serije od strane Veselog Četvrtka i na našem tržištu dobili smo treću smenu serijala. Naime pored zlatnog serijala iz 1968. godine postojala je kraća edicija obnovljena 1996. svega tri godine nakon gašenja prve Zlatne serije. Obnova Zlatne serije i Lunov Magnus Stripa tada je dostigla svega pet regularnih brojeva i dva stripa u boji.

– Za razliku od nekih edicija čiji su jubileji ostali nezapaženi i neobeleženi, Zlatna serija je zahvaljujući entuzijazmu Veselog Četvrtka dobila svoju zvezdu na Bulevaru 23. oktobra. Nova Zlatna serija svakako neće zameniti onu staru, nije joj to ni smisao a ni namera. Izdavaštvo se neophodno mora prilagoditi svojoj savremenosti, a žuta traka služi samo tome da se oseti nešto malo od one topline oko srca kada smo puni iščekivanja odlazili do kioska na uglu, na još jedan sastanak sa dragim prijateljima koji mirišu na svežu štampu, smatra Kerac.

Interesantno je da se prvi broj Zlatne serije “Četiri obračuna” prodavao za dva nova dinara, a da je poslednji, takođe Teksova avantura broj 1103. “Pod nadzorom” nosio cenu od čak 30.000.000 dinara. Naravno, ova zanimljivost je posledica nekih drugih tokova. Vratimo se novoj “Zlatnoj seriji”. Različitost između stare i nove “Zlatne serije” može se videti i na logu konjanika. Stara “Zlatna serija” imala je logo kauboja na konju koji se propeo na zadnje noge, a nova ima jahača u galopu. Nova edicija nam donosi dve epizode “Ranč slobode” scenariste Antonia Zamberletia i crtača Valtera Venturija i onu koju potpisuju scenarista Čak Dikson i crtač Mikele Rubini “Teror u šumi”. Edicija dolazi u dve verzije. Naslovna strana novodizajnirana za novi život “Zlatne serije” i stari, retro izgled koji budi nostalgiju za starom naslovnom stranom. Autor “retro naslovnice” nove “Zlatne serije” je Branislav Kerac.

-Imao sam privilegiju da budem deo ekipe koja je prenosila te magične slike na tlo Jugoslavije. Iz današnjeg ugla gledano, crtanje zamenskih naslovnih strana nije nešto što je za veliki ponos, tako da se ipak radije sećam mog pravog učešća u bonelijanskoj produkciji, a to je rad na serijalu Veliki Blek. U lepe uspomene spada i trajno prijateljstvo sa ljudima iz redakcije i ekipom Pan Art Studija, zaključio je Kerac.

Objavljeno u dnevnom listu Danas 24. 02. 2018. godine.

Ostavite strip komentar

avatar
  Subscribe  
Notify of